Terugblik op de Fablearn conferentie en makerfaire in Eindhoven

12-10-2018 door Pieter van Rooij

Het lijkt wel of heel onderwijsminnend Nederland aan het maken is geslagen! De afgelopen weken hebben we behoorlijk in onze behoefte tot creatie kunnen voldoen.

Naast de onderwijsdag van Arnhem Innovate die in het teken stond van maakonderwijs, de Make-IT Tuesdays, het ‘klooien’ met de crusher extruder, de programma’s in onze iXspace Arnhem en iXspace Nijmegen en alle andere spannende plannen van de iXperiums rondom de maakbeweging zijn we op vrijdag 28 september met een gevarieerde groep mensen naar de Fablearn conferentie en  makerfaire in Eindhoven geweest.

Voor de mensen uit Arnhem startte de dag al dynamisch; studenten van de HAN Pabo, studenten van Artez en medewerkers van het iXperium namen kinderen van diverse Arnhemse scholen mee naar Eindhoven. De kinderen, die op school en in het iXperium gewerkt hadden aan onderdelen voor en grote Rube Goldberg machine (zie eerdere blog) mochten mee naar de faire om daar hun werk te showen en, onder begeleiding van studenten, zelf vanalles te gaan maken.

Annelies Wiggers, programmamanager van iXperium Arnhem schreef daar in haar blog het volgende over: “Ik zag die kinderen bezig op de faire en kreeg zelf ook echt zin om aan de slag te gaan; een bibberbeest te maken. Het nodigt uit om uit te proberen, ook al weet je niet precies hoe het werkt. Het willen kunnen, soms omdat het gewoon leuk is en soms met een hoger doel. Ik sta ook aan als ik zie met welke materialen er gewerkt wordt. Vaak materialen die als je er anders naar kijkt opeens een nieuwe toepassing zijn; een nieuwe grondstof i.p.v. afval. Papier waar je uiteindelijk mee kunt 3D printen!”

Naast de activiteiten die er op de faire te doen waren, kon men ook gebruik maken van een aantal keynotes, breakoutsessies, masterclasses en paperpresentaties. Onderzoeker Pierre Gorissen, die namens het iXperium een paper presenteerde schrijft daarover op zijn blog.

Onderzoeker Marjoke Bakker was o.a. bij een presentatie door Rolf Hut van de TU in Delft. Rolf geeft maakonderwijs in een vak voor eerstejaars natuurkundestudenten: ‘design engineering voor fysici’. Hij gaf de aanwezigen beelden bij hoe hij maakonderwijs ziet.

De studenten van Rolf leren in het vak soms geen nieuwe natuurkundekennis, maar ze passen hun al bestaande kennis toe. Studenten hebben altijd een individueel leerpad op basis van hun voorkennis. Maar in het reguliere onderwijs convergeert dat naar gemeenschappelijke leerdoelen (die studenten via hun eigen leerroute behalen). Divergente leerdoelen bij maakonderwijs zijn een probleem bij het inbouwen van maakonderwijs in een curriculum, omdat er niet op de behaalde (inhoudelijke) leerdoelen kan worden voortgebouwd later in het curriculum. Volgens Rolf vinden schoolleiders het soms moeilijk om maakonderwijs in het curriculum in te passen. Hij noemt hiervoor de volgende oplossingen:

  • minder vrije opdrachten: perk het onderwerp in tot bepaalde leerinhouden, zodat je zeker weet dat bepaalde leerdoelen aan de orde komen. Bijv. ‘maak een condensator’. Studenten leren dat er niet 1 goed antwoord is, maar dat er verschillende condensatoren kunnen worden gemaakt die allemaal goed zijn.
  • focus op vaardigheden: bijv. met gereedschap om leren gaan; ontwerpproces leren
  • maakonderwijs als formatieve toets voor het andere onderwijs: met maakonderwijs-projecten kunnen studenten hun eerder geleerde kennis/vaardigheden laten zien (maar dit is tegenstrijdig met ontdekkend leren door te maken?) Ze leren door zo’n maakonderwijsproject wel de geleerde theorie toepassen en daardoor de geleerde theorie ook beter snappen.

Specialist leren met ict Pieter van Rooij en mediamentor Stella Duindam sloten aan bij de masterclass ‘High Low tech’ van Per-Ivar Kloen en Jorg Duitsman, waar ze werden uitgedaagd zelf een kunstwerk met ledjes erin te maken. Volop aan de slag met kopertape en soldeertin!

De organisatie heeft mooie foto’s laten maken van het evenement. Deze vind je hier.

Tags:
Geplaatst onder: Geen categorie | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *