Virtueel kleien bij beeldende therapie

Lisa en Oszy, twee vierdejaars studenten van Beeldende therapie (opleiding Vaktherapie) kijken in hun afstudeeronderzoek of je virtuele klei kunt inzetten bij vaktherapie.

Voordat je kunt onderzoeken of een virtuele toepassing bruikbaar is voor therapiedoeleinden is het goed om eerst te kijken welke toepassing je dan wilt gebruiken in het onderzoek. Daarom kwamen woensdag zeven eerstejaarsstudenten van de opleiding Vaktherapie Beeldend naar iXperium Health om vijf toepassingen te testen.

De test

In de test gebruiken de studenten ScultGL, ZbrushCoremini, Mulitbrush, Forger en Gravity Sketch. Sommige toepassingen gebruik je op een tablet, laptop. De ontwerpen die de studenten maakten in SculptGL kunnen ze ook laten uitprinten in de makerspace van iXperium Health. Bij andere toepassingen werk je met een VR-bril in een virtuele ruimte. Hier kun je bijvoorbeeld een foto of film maken van je virtuele wereld.

De testers krijgen de opdracht om een fantasiedier te ontwerpen. Na iedere test vullen ze een evaluatie-formulier in. Daarin vertellen ze over bijvoorbeeld gebruiksgemak. De onderzoekers gebruiken de System Usability Scale. Dit is een vragenlijst die de gebruiksvriendelijkheid of usability van een website of app meet, waarbij je rekening houdt met de context waarin het product wordt gebruikt.

Het onderzoek

Lisa en Oszy zijn hun onderzoek gestart door zelf toepassingen te zoeken en testen. Leden van het kernteam van iXperium Health hebben meegedacht en apps geïnstalleerd die mogelijk bruikbaar zijn. Na de usability-test met studenten gaan ze ook testen met professionals uit de praktijk.

Oszy “Dit onderwerp is zo leuk omdat er nog bijna geen onderzoek is gedaan of je virtuele klei kunt inzetten bij vaktherapie. Dat maakt het echt een uitdaging en ontdekkingsreis. En waardevol voor vaktherapie.

Lisa “In het onderzoek gaat het in deze fase om de gebruiksvriendelijkheid van de programma’s. In het vervolg willen we kijken wat de therapeutische effecten zijn, dus wat de appèlwaarden zijn van VR-klei.”

De onderzoekers gaan ook in gesprek met vaktherapeuten om te onderzoeken of er animo is om VR-klei in te zetten in de beeldende therapie.”