Terugblik op SxSW: Storytelling

07-03-2019 door Pieter van Rooij

Op veel plekken tijdens South by Southwest werd benadrukt dat het niet gaat om de technologie, maar om de impact die je ermee wilt bereiken. Storytelling is daarbij een belangrijk mechanisme. Hoe kun je technologie gebruiken om je verhaal goed bij de gebruiker te krijgen?

Combineer storytelling en technologie voor sociale impact
De kracht van storytelling en technologie wordt gebruikt om de sociale impact van burgeracties/demonstraties te vergroten. De mensen van change.org en zeroimpunity.com gebruiken de volgende principes om sociale impact te bewerkstelligen: 

  1. Mensen komen samen als zij empathie voelen
  2. Empathie ontwikkelt zich door universele human stories’; vind de slachtoffers, laat hen de verhalen vertellen en bouw een ondersteuningscommunity
  3. Onderneem actie, zet petities op, zorg voor slechts één request for change per petitie (niet een hele waslijst, want dan wordt de makkelijkste gekozen) en houd ondertekenaars verbonden: door nieuws én mobilisatie

De technologie zit hem vooral in het houden van momentum door constant zichtbaar te zijn: een heel mooi én eenvoudig voorbeeld is zelf een 3D avatar te maken die jou representeert in een online demonstratiemars. Je bent dan constant aanwezig. Een ander mooi voorbeeld is het zichtbaar maken van human stories door projecties op muren van bekende (overheids)gebouwen.  
Klik hier voor meer informatie over deze sessie

Hoe bereik je generatie Z?
Generatie Z (geboren na 1996) vormt in 2020 zo’n 40 procent van de totale consumentenmarkt. Deze groep consumeert content op andere wijze dan de generaties ervoor. Een mooi voorbeeld is het Youtube kanaal ‘Dude Perfect’.  Het platform inspireert, verbindt en veroorzaakt dat GenZ zelf de sport gaat herdefiniëren. Deze generatie bepaalt zelf hoe ze participeert (anders dan vroeger toen je alleen maar bij een club kon). Daarnaast is een verschuiving zichtbaar in de verspreiding van content; niet meer van ‘one to many’ maar ‘many tot many’. Het gaat om storytelling, eigenaarschap, entertainment en kameraadschap. Dude Perfect biedt het podium en inspireert, begeleidt en kadert, GenZ doet de rest!
Klik hier voor meer informatie over deze sessie

Klik hier om terug te keren naar de algemene terugblik op SxSW

Of klik hier om door te gaan naar een van de andere deelonderwerpen:
Artificial Intelligence
Virtual en Augmented Reality
Design
Trends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *