Terugblik op SxSW: AR/VR

07-03-2019 door Pieter van Rooij

Virtual Reality was een van de grote thema’s op South by Southwest. Allerlei toepassingen van VR kwamen voorbij. Zo waren er indrukwekkende VR-films en diverse VR-simulaties met een bewegende stoel (bijvoorbeeld een helicopter-flightsimulator). Daarnaast waren er diverse aanbieders die proberen Virtual Reality te koppelen aan haptische feedback. Bijvoorbeeld door het gebruik van een pak met sensoren die je middels elektrische signaaltjes laat voelen wat je in de virtuele omgeving ziet, of wat te denken van handschoenen die je de weerstand laten voelen van een knop die je indrukt, of het gewicht van iets dat je vast pakt…?

  

Immersive learning
Meegesleept worden in een ervaring waar je van kan leren, dat is immersive learning. Door middel van Virtual Reality kan je zo een betekenisvolle omgeving creëren om te kunnen leren. Een voorbeeld is ‘the last goodbye‘. Dit is een VR-project waarin Pinchas Gutter, een overlevende van de tweede wereldoorlog, terugkeert naar het kamp Majdanek waar hij gevangen heeft gezeten en vertelt over zijn tijd hier en de familie die hij heeft verloren. Je kan met hem door het kamp lopen en hem verschillende vragen stellen.

Klik hier voor meer informatie over deze sessie

Augmented Human
Wat is echt en wat is Augmented Reality? Dit wordt steeds moeilijker blijkt uit de presentatie van Helen Papagiannis. Je kan met AR iets in een fysieke ruimte plaatsen, dat er zonder device niet is. Dit kan je helpen om de weg te vinden in een winkel, door middel van pijlen of door een animatie die met je meeloopt in een wildvreemde stad. Een blinde kan doormiddel van een foto die wordt voorgelezen, een menu in een restaurant lezen en door middel van het scannen van een dollar billet krijg je een verhaal van belangrijke vrouwen uit de geschiedenis. Momenteel is AR nog vooral gericht op visueel en audio, maar er worden ook al proeven gedaan met tast en geur.

Klik hier voor meer informatie over deze sessie

De toekomst van leren met Virtual Reality
VR biedt enorme kansen voor het personaliseren van onderwijs. Het kan je tijdens je opleiding helpen om bijvoorbeeld te oefenen met een moeilijke operatie, een lastige rechtszaak, etc. Dat een VR-ervaring meer kansen biedt (dan bijvoorbeeld geschreven tekst) om emotionele impact over te brengen illustreert Accenture in haar Immersive storytelling projecten in social work. Zie https://www.accenture.com/us-en/insights/publicservice/caseworker-virtual-reality

Klik hier voor meer informatie over deze sessie (hier is ook de hele sessie terug te luisteren)  

Klik hier om terug te keren naar de algemene terugblik op SxSW

Of klik hier om door te gaan naar een van de andere deelonderwerpen:
Artificial Intelligence
Storytelling
Design
Trends

Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *