In deze startnotitie gaan we in op de bevindingen van een verkennend onderzoek dat is uitgevoerd door iXperium Centre of Expertise Leren met ict. De overkoepelende vraag bij deze verkenning is:
Wat vraagt spelend en ontdekkend leren ondersteund door ict en het spelenderwijs stimuleren van ict-geletterdheid in de kinderopvang (ook vanuit het perspectief van inclusie) van (aankomend) pedagogisch medewerkers? Welke competenties hebben zij daarvoor nodig en hoe kunnen ze dat leren?
Deze notitie moet gezien worden als ‘werk in uitvoering’ en discussiestuk. Als er bij de partners nieuwe of aanvullende informatie naar voren komt, zal de notitie worden aangevuld. Bij de voorliggende verkenning stonden de volgende vragen centraal:
- Hoe kan ict spelend en ontdekkend leren ondersteunen?
- Hoe kan binnen de kinderopvang (ontluikende) ict-geletterdheid spelenderwijs worden gestimuleerd
en zijn hierin verschillen zichtbaar tussen kinderen? - Wat vragen deze ontwikkelingen van (aankomende) pedagogische medewerkers?
- En welke verschillen zijn hierin zichtbaar voor kinderdagopvang en BSO?