Deze rapportage bevat de resultaten van de afname van de monitor Leren en lesgeven met ict in het mbo in 2024. De afname heeft plaatsgevonden bij 18 instellingen. De resultaten laten zien hoe het is gesteld met de competenties van mbo-docenten voor leren en lesgeven met ict, hoe docenten handelen met ict in de les en hoe de mate en intensiteit van professionalisering samenhangt met de competenties en het feitelijk handelen in de les.
De conclusie van 2024 is dat het aandeel docenten dat ict inzet in de les nog steeds even groot is als in 2022. In 2024 hebben docenten vooral aandacht besteed aan de informatievaardigheden van studenten. Docenten schatten hun eigen informatie- en mediavaardigheden hoog in.
Hoewel blended onderwijs hoog op de agenda staat in het mbo, voelt het merendeel van de docenten zich daar nog niet erg vaardig in.
De mate en intensiteit van professionalisering hangt samen met het handelen met en over ict in het onderwijs. Docenten die zich vaker én langduriger professionaliseren, handelen vaker met ict in het onderwijs dan docenten die zich korter of niet professionaliseren. Ook schatten de docenten die vaker of intensiever professionaliseren hun eigen competenties hoger in.