Loopt Nederland achter of juist voorop in de inzet van onderwijstechnologie?

28-08-2018 door Justine van den Berg

In computabel verscheen in juli een bericht met de titel “Nederland loopt achter in onderwijstechnologie”. Uit het onderzoek blijkt dat de inzet van onderwijstechnologie zoals assessments, game-gebaseerd leren en samenwerkingstools voor leerlingen, de studie- en onderwijsresultaten positief beïnvloed. Uit een onderzoek van Smart Technologies onder bijna vijfhonderd leidinggevenden in het onderwijs uit tien landen staat Nederland met een score van 59,9 onderaan de lijst. Koplopers zijn de Verenigde staten (67,57) en China (67,52). Canada, het VK (Engeland, Noord-Ierland, Schotland en Wales), Spanje en Duitsland scoren rond het gemiddelde.

Nederland is koploper
Maar in een artikel van 15 augustus schrijft Liz Sproat, hoofd Education EMEA bij Google, juist het tegenovergestelde. Zij is van mening dat Nederland tot de koplopers behoort. Alleen Denemarken, Noorwegen en Australië scoren hoger. Dat blijkt uit onderzoek van het OECD. De belangrijkste reden waarom de Nederlandse onderwijssector technologie lijkt te omarmen, is de positieve houding ten opzichte van innovatie. Uit onderzoek van de Economist Intelligence Unit blijkt dat 79 procent van de mensen in het onderwijs belang hecht aan het ontwikkelen van de soft skills die nodig zijn voor de toekomstige werkplek – uiteraard naast de basisvaardigheden als rekenen, taal en wereldoriëntatie. 82 Procent ziet technologie als een waardevol middel om leerlingen voor te bereiden op beroepen van de toekomst. Tenslotte wordt technologie gezien als een geschikte manier om leerlingen meer te betrekken bij de lessen.

Sproat schrijft dat misschien wel de belangrijkste reden waarom de Nederlandse onderwijssector technologie lijkt te omarmen, de positieve houding ten opzichte van innovatie is. Dat herkennen we. Iedere week verwelkomen we enthousiaste leraren. En steeds meer schoolbesturen faciliteren leraren met middelen en professionalisering. Onze leraren, studenten en opleiders willen graag aan de slag. Ze ontdekken, proberen, ontwikkelen en vernieuwen hun onderwijs. Wij zijn trots dat we intussen al in zes iXperiums en CLC’s samenwerken met schoolbesturen. We zien prachtige ervaringen van leraren, leerlingen die enthousiast werken in de verschillenden leerarrangementen, leraren die zelf ict-rijke lessen ontwerpen, designteams die onderwijs-VR ontwikkelen, een rijke serie publicaties van onze onderzoekers en nog veel meer. Wat ons betreft blijven we – samen met jullie – koplopers!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *