iXperium @SXSW 2019

12-03-2019 door Justine van den Berg

Deze week is een groep collega’s uit het iXperium-netwerk aanwezig bij het festival South by Southwest (SXSW). Dit is een festival dat sinds 1987 jaarlijks in de lente wordt gehouden in Austin (Texas) in de Verenigde Staten. In de beginjaren was het vooral een muziekfestival maar sinds 1994 bestaat het uit drie delen: een over interactieve media, een over film en een over muziek. SXSW is het festival waar bijvoorbeeld twitter in 2007 doorbrak. En ook dit jaar laat een groot aantal organisaties en bedrijven hun innovaties en nieuwe producten zien. Daarnaast is er een groot aanbod van films en bands.

Inspireren, ontdekken en netwerken
Collega’s van onze iXperiums zijn samen op het festival. Opleiders van HAN Pabo en ILS, onderzoekers, docenten van Faculteit Techniek en Faculteit Economie, experts op het gebied van online leren, en coördinatoren van onze iXperiums zijn samen deze week samen op stap. Al tijdens de reis hadden de deelnemers alle kans om kennis te maken met elkaar en te netwerken. Ze ontdekken innovaties, verkennen welke we kunnen gebruiken in ons onderwijs, zorg en welzijn en ze laten zich inspireren door nieuwe producten. Iedere dag is er een duizelingwekkend aanbod van lezingen, exposities, films, optredens van bands, netwerkbijeenkomsten en nog veel meer. En iedere dag komen de collega’s bij elkaar en delen ze ervaring en kennis. Ik ben benieuwd met welke inzichten ze eind van de week terugkomen. Een greep uit de verhalen tot nu toe:

Augmented reality
In de presentatie Augmented Reality: Amplifying Human Intelligence vertelt Helen Papagiannis over de inzet van Augmented reality (AR). In spel is het steeds lastiger is om onderscheid te maken tussen AR en de werkelijkheid. AR kan Human intelligence vergroten. Je kunt bijvoorbeeld iets in de werkelijkheid neerzetten wat er eigenlijk niet is. Dit wordt al veel gebruikt op medische faculteiten (bijvoorbeeld virtuele het menselijk lichaam leren kennen). AR kan je ook de weg wijzen met annotaties of een virtueel persoon kan uitleg geven. Mensen die slecht zien kunnen een product scannen en van de AR info krijgen wat het is of ze scannen tekst die wordt voorgelezen. Bij Be my eyes kunnen mensen met een visuele handicap hulp inroepen van vrijwilligers over de hele wereld die voor hen kijken als ze hulp nodig hebben, hoe mooi is dat! Een andere optie is storytelling. Je kunt via AR verhalen vertellen bij producten of plaatsen. Gelukkig kunnen we volgens de experts onze leraren nog niet vervangen door virtuele leraren :-).

Virtual reality
Een mooi voorbeeld van gebruik van VR bij leren is een toepassing waarbij hulpverleners leren hoe ze kunnen reageren als ze een gezin bezoeken waarvan ze denken dat een kind wordt mishandeld. Als hulpverlener heb je ervaring nodig om te weten hoe je kunt reageren op mensen. Wanneer bereik je ze of wanneer zorgt jouw gedrag juist dat ze zich tegen je verzetten? Daarvoor heb je ervaring nodig. En VR kan je die extra ervaring bieden. Via een interactieve virtuele omgeving kun je leren hoe mensen reageren.

Technologie is niet nieuw

James Scott, datascientist bij de University of Texas laat aan de hand van historische documenten zien hoe fakenews van alle tijden is. Ook laat hij zien hoe spraakherkenning al midden vorige eeuw bestond. Zijn boodschap is dat we technologische ontwikkelingen niet als nieuw moeten bestempelen. Het zijn geen disrupties maar het is een continue proces. Als je steeds denkt vanuit nieuwe ideeën dan krijg je onrealistische verwachtingen en zet je vernieuwers (neofielen) en meer behouden types (neofoben) tegenover elkaar. Technologe is niet eng maar kansrijk.

Een paar trends voor 2019
Rohit ziet de volgende trends voor 2019: downgrading – minder is ook goed. Als voorbeeld noemen ze de smartphone waar we lang niet alle mogelijkheden van gebruiken. In deze trend zien we dat de eenvoudige Nokia weer terugkomt. De invloed van AI is ook in opkomst. Al 15% van de accounts op twitter is fake. Bedrijven leggen dit jaar ook meer nadruk op de empathie van mensen. Denk aan de langzame rij in de supermarkt voor ouderen. En ook zien we Back storytelling: door middel van de vraag van een klant stuur je ze naar een antwoord van jouw keuze. Een klant zoekt bijvoorbeeld een bbq. Je geeft ze een checklist waar een bbq aan moet voldoen en als ze dat doen? Komen ze uit bij de bbq waar jij ze naartoe wilt sturen.

Inclusief Design
Ook mooi is inclusief design – Universal design is design waarin niemand uitgesloten wordt van toegang of gebruik. Designers moeten zich goed bewust zijn van alle gebruikers dus ook van de wensen van gebruikers met een handicap. Wat bied je bijvoorbeeld aan blinde gebruikers? Laat mensen met een handicap je app of product testen. Betrek iedereen vanaf het ontwerp bij je product. Als je het achteraf moet repareren kost het veel meer tijd.

En verder
?
Verder missen de collega’s hun Uber, bakken ze wafels in de vorm van Texas, bezoeken ze concerten en kijken ze midden in de nacht nog films in een volgepakte bioscoop. Ik verwacht dat ze eind van de week met volle hoofden, veel energie, mooie verhalen en een berg aan ervaring en inspiratie weer terug komen.

SXSW vanuit je luie stoel

Wil je zelf SXSW ontdekken dan heb je online en virtueel genoeg kansen. Je kunt dagelijks meekijken via het livekanaal van SXSW. Fastmoving Targets maakt iedere dag een verslag.

Tags:
Geplaatst onder: Geen categorie | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *