Interactief en activerend lesgeven met digiborden

20-02-2019 door Justine van den Berg

Blog van Koen Jansen, opleider bij HAN-Pabo

Het zo efficiënt mogelijk inzetten van digiborden krijgt binnen het onderwijs weinig aandacht. Terwijl dit instrumenten zijn waar je in de klas veel mee van doen hebt en waarmee je je onderwijs kunt verrijken. Het bord hangt in elke klas. Waarom is er dan zo weinig aandacht voor? Om onze studenten goed voor te bereiden ben ik op HAN-Pabo begonnen met het geven van de masterclass “Interactief lesgeven met Prowise Presenter”.

Op HAN-Pabo krijgen studenten het directe instructiemodel aangeleerd. Bij deze didactiek ben je interactief bezig en zet je leerlingen actief aan het denken. Een goede lesvoorbereiding is essentieel. Je kunt vooraf alle fasen op je bord klaarzetten, hiermee creëer je een houvast voor jezelf en dwing je jezelf tot het nadenken over welke vragen je gaat stellen.

“Activerende didactiek leidt tot een actiever en zelfstandiger lerende leerling en laat de leerlingen effectiever leren. Leerstof wordt niet over de leerling uitgestort maar de leerling komt zelf, al dan niet met de hulp van anderen of de docent, tot nieuwe inzichten en ideeën” uit Het didactische werkvormenboek. Hoogeveen, Winkels (2008).

Multimediaal
Een verrijking van een digibord is dat je multimediaal kunt werken. Volgens Mayer (2003) leert men het beste als informatie zowel auditief als visueel wordt aangeboden. Een presentatie moet geen carnaval worden, maar het gebruik van tekst, modellen en auditief is dus van belang voor het leren. Je kunt je presentaties afwisselend maken en hiermee de kinderen nieuwsgierig houden.

“Alles wat er te zeggen valt over vragen stellen, kan als volgt worden samengevat: het moet de leerlingen aan het denken zetten, hen stimuleren om actief en energiek te zijn en hun geest tot actie aanzetten.” uit The Art of Teaching, Sir Joshua G Fitch (1824-1903).

Visible Learning
Ik werk in mijn klas aan Visible Learning en formatief evalueren. Zowel de leerkracht als leerling moet zicht krijgen op het leren van de leerling. Daarnaast is het van belang, en daar zijn de technieken van Visible Learning mooie handvatten voor, om alle leerlingen in de actieve stand te zetten tijdens de instructie. Dit doe ik door middel van het geen-vingers-opsteken-principe en de inzet van verschillende vraagtechnieken. Goede vragen hebben een groot effect op het denk- en leervermogen van de leerlingen. In het pocketboek ‘Vraagtechnieken in de klas’ (Pope, 2013) staan technieken beschreven om leerlingen aan het denken te zetten, maar ook om te zien wie er nadenkt. Kinderen weten dat ik verwacht dat ze meedoen; ze kunnen de beurt krijgen en moeten dus gaan nadenken. Om leerlingen te helpen krijgen ze met een TweeGesprek (samen met hun maatje) de kans om erover te praten en staan voorbeelden op het bord.

In mijn masterclass maak ik daarvoor gebruik van de interactieve functie ProConnect, beschikbaar in Presenter. Ik kan kinderen samen woordwolken laten maken, laten stemmen of mijn scherm met ze delen. Ik zie wat kinderen denken, dit geeft stof voor gesprekken of het aanpassen van mijn les(geven). Deze functies hebben als voordeel dat het vlot werkt, je snel een overzicht hebt en je de resultaten kunt opslaan. Het delen van het scherm betekent dat ik een opdracht klaar kan zetten op het bord, dat scherm stuur naar de devices van de leerlingen die de opdracht kunnen maken en vervolgens weer terugsturen. Dit gebruik ik om oplossingsstrategieën te zien, te laten zien en te vergelijken. Wederom voor een leergesprek.

In plaats van de leerkracht die de stof overdraagt, zijn het kinderen die met elkaar tot oplossingen komen. Het bord overstijgt de functie van digitaal whitebord en wordt het hulpmiddel die de leerlingen gebruiken bij hun leren.

Koen Jansen
Docent groep 8 en opleider Leren en Lesgeven met ict op HAN-Pabo in Nijmegen.

Tags:
Geplaatst onder: Geen categorie | 2 Reacties

2 reacties op “Interactief en activerend lesgeven met digiborden”

  1. erna vrieze schreef:

    Graag zou ikaan deze masterclass “Interactief lesgeven met Prowise Presenter” ook willen deelnemen, als het nog een keer wordt aangeboden.

    Twee/drie jaar geleden heb ik bij Ixperium al wel een Prowise Presenter en Gynzy workshop gevolgd. Ik ben toe aan mijn kennis weer te updaten en aan te vullen.

    Vriendelijke groet, Erna Vrieze

  2. Ha Erna, ik ga voor je vragen wat er mogelijk is. Ik weet dat er op 20 maart een seminar Gynzy is in Arnhem https://ixperium.nl/events/seminar-gynzy-ixperium-arnhem/ daar kun je ook even naar kijken. vriendelijke groet Justine van den Berg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *