Community of Practice rondom de inzet van XR in onderwijs, zorg en welzijn

In januari startte de Community of Practice rondom de inzet van XR in onderwijs, zorg en welzijn. iXperium Health werkt al een aantal jaren samen met de Radboudumc Health Academy. We breiden de groep nu uit naar professionals vanuit het mbo, hbo en universitaire onderwijs en onderzoek in de brede regio Arnhem en Nijmegen die willen samenwerken rondom de inzet van XR in het onderwijs in zorg en welzijn.

Een belangrijk doel van de community is kennismaken, kennisdelen en waar mogelijk samenwerken. We hadden tot nu toe mooie complementaire projecten die elkaar wat ervaring betreft goed aanvullen. Radboudumc Health Academy ontwikkelde zelf een aantal VR-ervaringen met 360-graden-films. iXperium Health ontwikkelde samen met The Simulation Crew verschillende virtuele cliënten waarmee studenten bijvoorbeeld hun communicatievaardigheden kunnen oefenen en toetsen. Vanuit verschillende kennisdeelevents leerden we samen zowel veel over de invloed van XR op het onderwijs als van de kansen en worstelingen bij de ontwikkeling, het beheer en de implementatie van deze producten in de praktijk.

Miriam Reelick programmamanager iXperium Health: “De technologie van XR en het aanbod van toepassingen verandert continu. Juist daarom is deze samenwerking van groot belang. In de Community of Practice kunnen we gezamenlijke kennis en expertise benutten, middelen efficiënter benutten en zo de kwaliteit van XR-projecten verhogen en de uitvoer versnellen. We hebben in onze regio ook een gezamenlijk professionaliseringsvraagstuk. Vanaf 2025 betrekken we ook het mbo. Met de gedeelde kennis en actieve samenwerking willen we de inzet van XR in het mbo, hbo en universitaire onderwijs optimaliseren en versnellen.”

Dina Medanhodzic, Beleidsadviseur Leren & Ontwikkelen Radboudumc Health Academy: “Het is mooi dat we van een kijkje in elkaars keuken nu actief gaan samenwerken in deze Community of Practice. We starten vanuit actuele vraagstukken uit het onderwijs of uit de praktijk. Denk aan een vraagstuk rondom de begeleidingscapaciteit op de OK. Co-creatie is de norm geworden om de technologische ontwikkelingen goed bij te kunnen benen en een plek te kunnen geven in het onderwijs. Landelijk zien we dit ook in projecten van het Npuls-programma. We kijken er naar uit om de samenwerking nu te verbreden.”

Wil je meer weten van deze Community of Practice of actief deelnemen? Neem dan contact op met ons op.