Community Event voor designteams primair onderwijs

27-02-2019 door Justine van den Berg

Blog van Sandra de Koster, onderzoeker iXperium/Centre of Expertise Leren met ict

Op 4 februari waren de iXperium designteams in het basisonderwijs van regio Arnhem en Nijmegen weer bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en nieuwe inspiratie op te doen. Deze keer vond de bijeenkomst plaats in het iXperium op de HAN-Pabo in Arnhem.

Liefde voor wicked problems
Ruben Jacobs, cultuursocioloog en docent aan de HKU, trapte de bijeenkomst af met een inspirerend verhaal waarin hij pleitte voor het anders benaderen van problemen. Complexe problemen, of ‘wicked problems’, wat veel vraagstukken in het snel veranderende onderwijs van vandaag zijn, vragen om liefde voor het probleem in plaats van liefde voor de oplossing. Welke personen hebben er eigenlijk last van het probleem? En hoe ziet het probleem er door hun ogen uit? Door ons beter te verdiepen in het probleem en eerst meerdere scenario’s te bedenken voor de oplossing, kunnen we dit soort problemen veel beter de baas worden. Vandaar ook dat dit een van de uitgangspunten is in de werkwijze van de iXperium designteams.

Dimensies gepersonaliseerd leren met ict
Na het verhaal van Ruben zette onderzoeker Sandra de Koster van het iXperium/CoE de deelnemers met hun designteam aan het werk. Hiervoor maakten we gebruik van de dimensies van gepersonaliseerd leren: collectief belang versus individueel belang en externe regie versus zelfregie. De opdracht was om het beoogde leerarrangement van het designteam te bekijken vanuit deze dimensies, aan de hand van de ‘meetlat gepersonaliseerd leren met ict’. Dit is een meetinstrument waarmee we analyseren hoe en in welke mate er in een leerarrangement sprake is van gepersonaliseerd leren met ict. Dit leverde in de groepjes interessante discussies op over de vraag hoe hun te ontwerpen leerarrangement recht gaat doen aan verschillen tussen leerlingen, en welke rol ict daarin kan spelen.

Terugblik designteam Het JongLeren
Directeur Jack van Beek en leerkracht Maarten Zwiers van basisschool het JongLeren uit Arnhem vertelden vervolgens over hun ervaringen met een iXperium designteam. In dit designteam lag de focus op mediawijsheid in groep 7/8, omdat dit mooi aansloot op een van de uitgangspunten van de school: habits of mind en habits of work. De opdrachten in het taalatelier van de school vormden een kapstok waar het werken aan mediawijsheid aan ‘opgehangen’ kon worden. De volgende uitdaging is om deze integratie van ict-geletterdheid in de werkwijze van de school goed te borgen en verder uit te bouwen.
Al met al was het weer een inspirerende bijeenkomst waar de deelnemers elkaar konden ontmoeten en weer nieuwe inzichten op hebben gedaan. Iedereen weer veel succes met het vervolg en graag tot de volgende iXperium Community Event!

Tags:
Geplaatst onder: Geen categorie | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *