Ambtenaren Gemeente Arnhem in iXspace

05-10-2018 door Justine van den Berg

Donderdag was er ineens een groep volwassenen in iXspace aan de slag. Waar normaal leerlingen uit het primair onderwijs met karton, stiften en microbitswerken, waren er nu heren in pakken en dames met hakken druk in de weer met plakband, moodboards, lampjes en draaiende propellers. De programmamanagers en gemeentesecretaris van Gemeente Arnhem waren te gast in iXspace om nieuwe ideeën voor de toekomst van Arnhem te ontwerpen.

.

In groepen gingen ze, net als onze leerlingen, leraren en studenten, volgens de methode van designthinking aan het werk. Ze maakten moodboards, bespraken die en gingen daarna aan de slag met prototypes. Ook daar kregen ze weer feedback op. Leuk om te zien dat deze groep topambtenaren met hetzelfde enthousiasme werken als de leerlingen die we normaal in iXspace hebben. En wat gaaf dat Gemeente Arnhem deze manier van werken omarmt.

De groep werkte aan ideeën voor drie vraagstukken: “Wat is de definitie van werk in de toekomst?”- “Hoe kan zorg en langer zelfstandig thuis betaalbaar en kwalitatief goed blijven?” en “Wat als iedere inwoner verantwoordelijk is voor zijn eigen energie?”.

Twee groepen werkten aan het werk van de toekomst. Ze bedachten dat als in de toekomst robots het uitvoerende werk doen, dat het voor mensen belangrijk is dat er nog een menselijk maat is. Het wordt voor mensen een onzekere weg. Wanneer ben je betekenisvol?

Het leven wordt vooral beleven. De gemeente moet zorgen dat het dan niet alleen een mooie beleving is voor de happy-few maar voor iedereen. Onderwijs kan aandacht besteden aan de morele ontwikkeling. En aan geluksbeleving in kleine dingen. Mensen krijgen ook juist veel te maken met techniek. Onderwijs moet ook aandacht besteden aan techniek, maakeconomie en denkeconomie. Er waren mooie prototypes met draaiende propellers, lampjes. Hier en daar werden de prototypes zelfs aan de tafel vastgeplakt.

Een andere groep ging aan de slag met de gezondheidszorg. Zij zagen een biomedische oplossing met vijf krachtige pillen voor iedereen. In het prototype waren zelfs de dna-strengen verbeeld.

Groep vier en vijf werkten aan het energievraagstuk . Zij zagen twee belangrijke thema’s voor de gemeente: slim energie opwekken en burgers motiveren om energie te besparen.

De gemeente zou kunnen sturen met vouchers voor energie. Waar de ene groep energie wilde opwekken in sportscholen (er moet toch een hoop energie komen uit al die apparaten) zag de andere groep juist kansen in de woning, haal uit energie mensen in huizen brengen (lopen, traplopen) weer energie voor verwarming van het huis, gebruik zonnepanelen, zonnecellen in de ramen. Maak van de woning zoveel mogelijk een gesloten systeem wat de energie opwekt dat het nodig heeft. De gemeente moet ruimte geven aan burgers die zelf energie opwekken, niet te veel reguleren maar meer kijken naar het resultaat. Onderwijs moet kinderen een bewustzijn meegeven dat ze zich verantwoordelijk voelen voor de energie die ze gebruiken en die ze zelf op kunnen wekken.

Mooi is dat niet alleen de ambtenaren met inspiratie naar huis gingen. Ook wij kregen veel inspiratie wat belangrijke thema’s zijn voor de toekomst. Al was het natuurlijk nog wel even de vraag … als al het werk wordt gedaan door robots … wie staat er dan voor de klas? Wij denken nog wel dat voorlopig de leraar een grote rol speelt in het onderwijs. Genoeg te doen. Dank Gemeente Arnhem dat jullie deze denksessie bij ons in iXspace hebben gedaan. Dit geeft weer mooie ideeën voor innovaties in Arnhem. En daar gaan we vandaag en morgen meer van zien, op INNOVATE!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *