Robotica en ai bij Nijmeegse beweging (digitale) geletterdheid

10-02-2019 door Justine van den Berg

Donderdag 7 februari was de eerste inspiratiebijeenkomst van de Nijmeegse Beweging (digitale) geletterdheid in de Bibliotheek Gelderland Zuid. Deze beweging is een initiatief van Scholengroep Rijk van Nijmegen, Notre Dame des Anges, Montessori College, Karel de Grote College, Helicon, Pontem College en ROC Nijmegen; de Bibliotheek Gelderland Zuid; de tweedegraads lerarenopleidingen van de HAN (ILS); iXperium/Centre of Expertise Leren met ict en de gemeente Nijmegen. De Beweging stelt zich als doel om gezamenlijk de (digitale) geletterdheid van de jongeren in de regio te bevorderen en achterstanden op dit terrein te voorkomen.

Uit het rapport van de Nijmeegse Beweging (digitale) geletterdheid: “Bij ‘analoge’ geletterdheid gaat het om het vermogen om lezend en schrijvend te communiceren. Digitale geletterdheid is breder. Het omvat instrumentele vaardigheden, informatievaardigheden, mediavaardigheden (mediawijsheid) en ‘computational thinking skills’. Tezamen zijn dit vaardigheden die essentieel zijn voor een succesvolle schoolloopbaan en om volwaardig te kunnen functioneren in de maatschappij. Als deze vaardigheden niet worden getraind en onderhouden – op school en thuis – kan dit gevolgen hebben voor het schoolsucces en is er een kans op een neerwaartse spiraal naar laaggeletterdheid op volwassen leeftijd (Nielen, 2016; Cubiss, 2018).”

Ruim 50 gasten kwamen naar de bijeenkomst bij de bibliotheek en film in Lux. Na de vertoning van de docufilm “More human than human” ging een panel met Marc Jansen (ROC Nijmegen), Frank Léone ((Radboud Universiteit/Donders Centre), Mike Ligthart (Vrije Universiteit), Kees Jan van de Looij (filosoof en docent) en Remco Pijpers (Kennisnet) onder leiding van lector Marijke Kral in debat over ai/kunstmatige intelligentie in het onderwijs. Ict-ontwikkelingen stellen ons voor nieuwe dilemma’s. De relatie mens en technologie verandert. De vraag voor het panel was “Wat betekent dit voor ons onderwijs en wat betekent dit voor het leren van (digitale) geletterdheid?”

Waar de een het liefst zo snel mogelijk met leerlingen aan de slag gaat met leren met ict en vindt dat je dat het best kunt doen met een computer gaf filosoof Van de Looij aan dat het soms ook goed is om je offline te verdiepen in informatica en programmeerprincipes. Je bent minder afhankelijk van techniek en krijgt toch inzicht in informatica-principes. Ook bleken er nog wel wat verschillende definities te zijn in de zaal voor ai. Wetenschappers zien kansen voor AI in onderwijs terwijl sommige gasten in de zaal het nog wel een spannend fenomeen vinden. Ook waren er verschillen van mening met betrekking tot programmeren, wat moeten leerlingen op school nou leren? “Als je vooral programmeert in scratch ben je daarna misschien heel goed in scratch maar kun je nog niet programmeren” pleitte Pijpers.

Uiteraard kwamen we er niet meteen uit. Er werd nog lang nagepraat bij de borrel. Het doel van de bijeenkomst om met meer vragen de zaal te verlaten was in ieder geval geslaagd. Komende jaren gaan we ons samen verdiepen in kansen en aandachtspunten (en bedreigingen) van AI in onderwijs.

   

Tags:
Geplaatst onder: Geen categorie | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *