Laden Agenda

Agenda

  • Dit evenement is voorbij.

Leer- en deelsessie onderzoekswerkplaats gepersonaliseerd leren met ict in het PO

woensdag 29 januari 2020 om 14:00 17:30

Woensdag 29 januari is er een leer- en deelsessie van de Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict in het primair onderwijs in iXperium Nijmegen. In deze sessie krijg je inspirerende presentaties, gaan we hands-on aan de slag en delen we de resultaten van de verschillenden iXperiumdesignteams. 

De bijeenkomst is voor leraren en schoolleiders van scholen die participeren in de onderzoekswerkplaats of een van de andere iXperiumdesignteams, onderzoekers van de HAN en OU, mediamentoren van iXperiums, procesbegeleiders en HAN-studenten. Overige geïnteresseerden vanuit onderwijs, onderzoek en opleidingen zijn uiteraard ook van harte welkom! 

Programma 29 januari 2020

13.30 Inloop met koffie en thee

14.00 Introductie door Sylvia Veltmaat en Anne-Marieke van Loon

14.15 Gepersonaliseerd leren: praktijkverhaal Agora onderwijs
Fee, een leerling van Agora vertelt wat het werken met challenges betekent en hoe een schooldag eruit ziet.

De scholen uit de Onderzoekswerkplaats worden ingedeeld voor een postersessie in ronde 1 of ronde 2. In elk geval een vertegenwoordiger van de school is hierbij aanwezig. De overige deelnemers kunnen kiezen.

14.30 Workshopronde 1
Keuze uit:
Zelfregie in het rekenonderwijs (iXperium)
Postersessie: in gesprek met collega’s en experts (huiskamer)
iXperium Health: kennismaken met verschillende technologieën voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (iXperium Health)

15.45 Workshopronde 2
Keuze uit:
Opbrengsten iXperiumdesignteams: autonomie bij hoogbegaafde leerlingen en leerlijn informatievaardigheden (collegezaal)
Postersessie: in gesprek met collega’s en experts (huiskamer)
Sessie voor schoolleiders van de onderzoekswerkplaats (iXperium)

16.50 Open space met posters en borrel
Hernieuwd kennismaken met je collega-scholen en in gesprek rondom de vragen die je zelf hebt. En, mocht dit nog niet gelukt zijn, feedback ophalen van de experts.

17.30 Einde

WORKSHOPRONDE 1:

1.1 Zelfregie in het rekenonderwijs (iXperium)
In deze workshop olv Wouter van den Berg en Marjoke Bakker richten we ons op zelfregie in het rekenonderwijs. We bespreken verschillende mogelijkheden voor zelfregie in het rekenonderwijs en de rol van ict hierbij. Ook gaan we concreet aan de slag met ideeën voor didactische werkvormen om zelfregie in het rekenonderwijs vorm te geven.

1.2 Postersessie (huiskamer)
Een kans om je ontwerp aan te scherpen en je vragen te stellen aan de collega’s van andere scholen en de expertgroep van de Onderzoekswerkplaats. Eén of meerdere leden van het designteam gaan met de experts in gesprek aan de hand van de eigen vragen en krijgen feedback op het ontwerp en interventies. De expertgroep bestaat uit Marijke Kral (lector Leren met ict), Anne-Marieke van Loon (associate lector Leren met ict) en Kevin Ackermans (postdoc onderzoeker Open Universiteit).

1.3 iXperium Health (kantine verzamelen)
Op naar het iXperium Health waarin we onder begeleiding van Annemieke Zaat en collega’s kennismaken met verschillende technologieën en tools die in de zorg gebruikt (kunnen) worden om gepersonaliseerd zorg te verlenen. Denk aan Cradl, robotica, verschillende apps en virtual reality. Hoe kan je deze tools, technologieën inzetten zodat dit bijdraagt aan o.a. de zelfredzaaamheid voor onze leerlingen? Hoe kan ik dit als leraar inzetten in mijn eigen onderwijs bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften?

WORKSHOP RONDE 2

2.1 Opbrengsten iXperiumdesignteams: autonomie bij hoogbegaafde leerlingen en leerlijn informatievaardigheden
(collegezaal)
Hoogbegaafde leerlingen hoef je niets twee keer uit te leggen. Maar op het gebied van executieve functies en autonomie valt voor deze kinderen wel een wereld te winnen. Tanja van Aarle, leerkracht in een van de drie Leonardo-groepen op basisschool de Regenboog in Cuijk zal in haar workshop een inkijkje geven hoe er in haar klas met behulp van video opnamen en Google Classroom gewerkt is. Het doel van de interventie was het verhogen van betrokkenheid van de leerlingen, verhogen van de intrinsieke motivatie, meer zelfregulatie en verbeterde leeropbrengsten.

OBS De Windroos deelt de opbrengsten van hun designteam en geeft een inkijk in het proces dat ze doorlopen hebben olv Claudia Wiericx. OBS de Windroos heeft een leerlijn informatievaardigheden samengesteld die past bij hun leerlingen. Vanuit de leerlijn hebben ze een uitgebreide opdracht gemaakt waarin leerlingen in 6 stappen leren hoe ze van een vraag naar eindpresentatie komen. De opdracht is getest met de bovenbouw en wordt nog herschreven voor de middenbouw.

2.2 Postersessie (huiskamer)
Een kans om je ontwerp aan te scherpen en je vragen te stellen aan collega’s van andere scholen en de expertgroep van de Onderzoekswerkplaats. Eén of meerdere leden van het designteam gaan met de experts in gesprek aan de hand van de eigen vragen en krijgen feedback op het ontwerp en interventies. De expertgroep bestaat uit Marijke Kral (lector Leren met ict), Kevin Ackermans (postdoc onderzoeker Open Universiteit) en Jan Knuivers (Opleidingsdocent ict, Pabo).

2.3 Voor schoolleiders van de OWP scholen (iXperium)
In deze workshop olv Anne-Marieke van Loon en Irma van der Neut worden de opbrengsten van de onderzoekswerkplaats met elkaar besproken. Dit gebeurt op basis van de eerste resultaten van de leerling-monitor, betekenisvolle ervaringen met het designteam en opgedane inzichten die met elkaar worden verkend.
Dit met het doel om de werkwijze en aanpak van de onderzoekswerkplaats te evalueren en de betekenis hiervan voor de eigen schoolcontext in beeld te brengen.

Meld je nu aan

iXperium Nijmegen

Kapittelweg 35
Nijmegen Nederland