VR structureel opgenomen in onderwijs HAN Verpleegkunde

Veel opleidingen experimenteren of doen mee aan pilots voor onderwijs waarin Virtual Reality wordt ingezet. De opleiding Verpleegkunde van de HAN verzorgt sinds dit studiejaar een deel van het vak communicatie in het eerste jaar met behulp van een VR-toepassing.

Docent Willeke te Molder van de planningsgroep van de opleiding nam het initiatief om de VR toepassing VR Intake die is ontwikkeld door Astrid Timman, ambassadeur van iXperium Health, in te zetten in het eerste studiejaar. Dit semester oefenen veertig groepen van twaalf studenten met een VR-bril hun communicatievaardigheden.

Na drie inhoudelijke lessen over gesprekstechnieken gaan ze zelf via de VR-bril in gesprek met een virtuele cliƫnt. Ze krijgen op deze manier de kans om een intakegesprek in een gezondheidscentrum te oefenen. Eerder oefenden ze dit met elkaar. Maar de virtuele client geeft meer mogelijkheden. Tijdens de eerste lessen hebben de studenten gekozen wat ze in de VR-game willen oefenen. Na het spelen van de game bekijken ze de zogenaamde learning-analytics. Waar nodig stellen ze de doelen bij en oefenen nog een keer de gespreksvaardigheden. Daarna beoordelen ze hun voortgang.

Zelfregie voor studenten

Allereerst is het een veilige manier voor studenten om te oefenen met een virtuele client. Studenten hebben zelf de regie en vinden het leuk om de game te spelen. Ze vinden het fijn dat ze meteen feedback krijgen van het systeem. De VR-bril meet een aantal parameters; kijk je de virtuele client aan, volg je de procedure, laat je zien aan je houding of bijvoorbeeld een bevestigende hm of knik dat je hoort wat de client vertelt. Door open vragen te stellen kom je beter in gesprek, met gesloten vragen kom je niet ver bij deze client. Je kunt ook oefenen met stiltes laten vallen. Dat vinden veel studenten erg ongemakkelijk terwijl het in een gesprek functioneel kan zijn. De feedback die de studenten in een dashboard krijgen is persoonlijk en tegelijk zonder oordeel. Een studenten kan de game vaker spelen en kan in een nieuwe ronde de focus leggen op een onderdeel wat nog niet goed ging.

Docenten opleiden

Als je een dergelijke toepassing structureel inbed in je opleiding is het ook nodig dat de docenten die het vak geven zich zeker en professioneel voelen om het vak op deze manier te geven. 12 september kregen de docenten van de opleiding een training van Astrid en Willeke, ict-beheerder. Ralf Glaudemans en iXperium-Health-ambassadeur Iris Bogers. Ze leerden alles over de techniek, over de brillen, over hygiene en veiligheid, maar ook over praktische zaken als inloggen, wifi en wachtwoorden. Deze training is een volgende stap in het comenius-project VR Intakevan iXperium-Health-ambassadeur Astrid.

Zeg ja tegen iXperium Health

We zijn trots op onze ambassadeur Astrid en we zeker ook trots op deze groep docenten die Ja zeggen tegen het iXperium Health en ja zeggen tegen VR in hun onderwijs. En dat vierden we met taart, een belofte en de enige echte 3d-geprinte iXperium-Health-ringen :-).