Tweede ontwerpsessie MBOin2030 Challenge bij Rijn IJssel

Op 10 september vond er een weer ontwerpsessie plaats in het Innovatielab van Rijn IJssel in het kader van de MBOin2030 Challenge! Docenten en studenten van de opleiding Artiesten Acteur presenteerden het onderwijsontwerp (bestaande uit een gepersonaliseerde blend van leervormen) dat naar aanleiding van de eerste ontwerpsessie samen met i-coaches en onderwijskundigen is ontwikkeld. Ook vanuit ROC Nijmegen waren docenten aanwezig.

Het Innovatielab bood een inspirerende, dynamische omgeving voor deze tweede ontwerpsessie van de MBOin2030 Challenge. Na een korte inleiding van de dag door onderzoeker Irma van der Neut, vertelde Jelle van den Broek, directeur van het Innovatielab, enthousiast over de  mogelijkheden die het lab biedt en hoe studenten deze kunnen benutten. “Het Innovatielab maakt het onderwijs niet alleen veel makkelijker, maar ook leuker,” aldus Jelle.

Terugblik

In gemixte groepen gingen studenten, docenten, i-coaches en onderzoekers vervolgens aan de slag. Samen blikten zij terug op de procesflow van het onderwijsprogramma dat na de eerste ontwerpsessie in juni. Samen gingen zij het gesprek aan: over welke elementen in het programma zijn de studenten tevreden en welke aspecten kunnen verbeterd worden (en hoe)? Met post-its in de vorm van hartjes (hier zijn we tevreden over) en paarse en groene praatwolkjes (dit kan beter) plakten zij hun ideeën en gedachten bij het onderwijsprogramma. De input van de studenten zal meegenomen worden bij het aanpassen van het onderwijsprogramma en de procesflow.

Kennismaken met diverse tools

Daarna was het tijd voor actie! I-coach Elisa Kuijper vertelde kort iets over de reflectietoolbox die in samenwerking met iXperium en het Koning Willem I College (voorheen De Leijgraaf) is ontwikkeld om de studenten te inspireren na te denken over alternatieve manieren van reflectie. In de ict-carrousel die volgde konden de studenten in korte sessies van 15 minuten kennismaken met verschillende ict-tools: een AI-camera, XR, prototyping, CoPilot en het maken van podcast.

Na de lunch werd (opnieuw in gemixte groepen) op de ervaringen met ict-tools teruggeblikt: waarvoor zou je dit kunnen gebruiken in je opleiding en wat zou daarvoor nodig zijn van de student, docent en organisatie?

De input van de dag zal worden meegenomen in het vervolg van de challenge. Uiteindelijk zal op 18 februari het eindresultaat gepresenteerd worden in iXperium Arnhem.

Over de MBOin2030 Challenge

In het project ‘De Solo’ werken Rijn IJssel, ROC Nijmegen en het iXperium Centre of Expertise Leren met ict samen aan het ontwikkelen van een samenhangende werkwijze waarbij studenten actief worden betrokken bij het ontwerp en de evaluatie van een blend van leervormen. De ontwikkelde instrumenten en inzichten worden binnen de challenge samengevoegd tot een werkwijze die docenten ondersteunt in het centraal stellen van de student en gezamenlijk met de student een voor de student optimale blend van leervormen te ontwikkelen en evalueren.

In juni 2023 vond de eerste ontwerpsessie plaats in het kader van dit project. Meer lezen? Dat kan hier.

Meer over de MBOin2030 Challenges vind je op de website van MBOin2030.