Docenten HAN ontwikkelen blended onderwijs in iXperium

Een groep HAN-docenten startte het nieuwe studiejaar meteen zelf met een training. Ze volgen de opleiding Basis didactische bekwaamheid. Dinsdag werkten ze de hele dag in iXperium Health aan hun eigen blended onderwijs.

De docenten zijn van verschillenden opleidingen. Mooi om te zien hoe docenten van Social Work, Bedrijfskunde, Verpleegkunde en Food & Business samenwerken. In veertien bijeenkomsten leren ze van alles over didactiek, ontwerpen van onderwijs en toetsing en uiteraard ook over de inzet van digitale media en data en digi-vaardige professionals. Docent Marloes Timmermans van iXperium Centre of Expertise Leren met ict neemt de groepen die zij lesgeeft ook altijd mee naar een van de iXperiumlabs. “Het is belangrijk dat deze docenten zelf vertrouwd raken met allerlei technologie en digitale media. Zo kunnen ze er zelf mee werken en aan studenten ook laten zien hoe je digitale media kunt inzetten in het eigen vakgebied.”

Blended onderwijs

De docenten gaven elkaar korte pecha-kucha-presentaties over de blend in het onderwijs van hun eigen opleiding. De opleiding Food & business heeft bijvoorbeeld net een nieuw curriculum ontwikkeld wat helemaal is ontworpen vanuit het idee van blended onderwijs. Marloes “In blended onderwijs biedt je studenten een gevarieerd aanbod, er is online onderwijs, er is face-to-face onderwijs en er is onderwijs op in de prakijk. Het is belangrijk dat de lossen onderdelen goed in elkaar grijpen. Je kunt studenten bijvoorbeeld vooraf een kennisclip laten bekijken. In de fysieke les kun je dan wel weer terugkomen op de kennis die ze hebben opgedaan in de kennisclip. Je kunt de kennis dan bijvoorbeeld verdiepen met een ervaring in een VR-toepassing.
Professionaliseren in een de playground van iXperium Health

Professionaliseren in een de playground van iXperium Health

Marloes is tevreden over de bijeenkomst in iXperium Health. Het doel was dat de docenten zelf gaan experimenteren en technologieën leren gebruiken die ze nog niet kennen, inspiratie krijgen en out of the box leren denken om bijvoorbeeld nieuw onderwijs te ontwikkelen.. En dat is goed gelukt. We zijn de hele dag bezig geweest. We hadden verschillende soorten presentaties van de deelnemers, kennisoverdracht en dat wisselden we af met zelf ervaren in het iXperium Health. Ik zag dat de docenten veel zagen in onderwijs met VR, met 360-fotografie wat je goed kunt inzetten als vervanging van een bedrijfsbezoek. Dat is namelijk niet altijd mogelijk. Studenten kunnen bijvoorbeeld een kaasfabriek bezoeken in een virtuele omgeving en zo ontdekken hoe zo’n fabriek werkt.

Wat brengt de technologie ons?

Marloes “Het is goed om als professional kritisch te kijken naar dat wat ict en technologie je kan brengen. Welke meerwaarde zie je? Hoe zet je het in? En wat doet dat met jouw rol als professional en met de studenten? We hebben vandaag bijvoorbeeld ook mooie gesprekken gehad over de inzet van AI. Er zijn tools die met gebruik van AI studenten feedback geven. Wat doet dit met het beroep van de docent? Welke meerwaarde breng AI je als docent? Je wordt als docent meer coach. We hebben vandaag echt een andere beleving gehad hoe onderwijs er uit kan zien. De deelnemers hebben veel gezien en besproken, van sociale robots en VR-brillen tot apps en chatbots.”