Games voor zorgprofessionals

Bij iXperium Health hebben we verschillende games en spelvormen die professionals en teams helpen om in gesprek te komen over hun digitale competenties. Wie moet welke kennis en vaardigheden hebben? Hoe regelen we de professionalisering? En welke innovaties willen we wel en welke niet?

Deze maand testte het kernteam van iXperium Health een paar games die je kunt lenen in iXperium Halth.

Moral Design

Slimme’ diensten en systemen zijn niet meer weg te denken uit onze omgeving. Maar in hoeverre schuren deze ‘slimme systemen’ met principes zoals privacy, autonomie en rechtvaardigheid? Hoe maken we ‘slimme’ systemen écht slim? Met de Moral Design Game kruip je in de rol van een personage, zoom je in op persoonlijke waarde en krijg jij spelenderwijs inzicht in de manier waarop besluitvorming tot stand komt of kan komen. het spel heeft verschillenden cases.

Wij kozen voor een van de cases uit de gezondheidszorg. Iedere speler krijgt een rol. Je bedenkt daar zelf bij of je in die rol jong of oud bent, of wel al heel digi- en datavaardig bent of juist niet, of je vertrouwen hebt in nieuwe technologie etc. De spelers vertellen aan elkaar wie ze zijn (in hun rol) en waar ze voor staan. Daarna kiest ieder een positie op het spelbord waarbij je aangeeft of je het een goed idee vindt om de nieuwe technologie uit de case in te zetten. In verschillenden ronden ga je met elkaar het gesprek aan. Voorstanders kijken of ze een speler die niet positief is een andere positie op het spelbord kunnen laten innemen. En anders kunnen critici of waakhonden met argumenten komen om een technologie toch niet in te zetten.

Doordat je in een andere rol zit is het makkelijker of belangen van die rol uit te spreken en te ervaren dat niet iedereen dezelfde belangen heeft. We werden actief uitgenodigd om verschillende waarden te delen. Het spel daagt ook uit tot zelfreflectie en leert de spelers na te denken over hoe je besluitvorming kunt organiseren. Daarnaast geeft het spel inzicht in de argumenten voor en tegen en is het leuk om te spelen. We hadden nog wel het idee dat het handig kan zijn om nog wat meer input te geven aan de rollen. En eventueel extra informatie zodat je ook weet waarom een standpunt voor een bepaalde rol belangrijk is. Een gespreksleider is naar ons idee handig. Die kan spelers net even uitdagen om iets dieper in hun rol te komen of een standpunt te verdedigen en daarmee een gespreksonderwerp aan te snijden.

Tech@doptie-spel

Het Techadoptiespel daagt je uit om samen na te denken over de digitale competenties van een team en daar visie op te ontwikkelen. Het spel geeft de spelers veel informatie en vraagstukken. Je moet als groep een keuze maken welke vaardigheden belangrijk zijn voor je team. Daardoor bespreek je steeds waarom een kaart (en daarmee een vaardigheid of kennis of werkhouding) op het speelbord moet blijven. Het bracht ons een mooi gesprek. En het geeft je een mooie start voor de ontwikkeling van een visie op de inzet van technologie en om te bepalen met welke doelstellingen je aan de slag gaat.

Beide spellen kun je lenen in iXperium Health. Als je het leent vragen we je om je ervaringen met ons te delen.