Innovatieve beweeggames voor kinderen met verstandelijke beperkingen

iXperium Sport en Bewegen, Holomoves en Siza bundelen hun krachten.

Lynn Sillekens, een vierdejaars student Sportkunde aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), heeft tijdens haar stage bij het Beweegteam van Siza ’s Koonings Jaght een bijzonder en innovatief onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met iXperium Sport en Bewegen en Holomoves, richtte zich op het gebruik van de HoloLens 2 en de beweeggames van Holomoves bij kinderen met een verstandelijke beperking. 

Siza biedt zorg aan diverse doelgroepen, waaronder kinderen met verstandelijke beperkingen. Binnen het Beweegteam van Siza’s Koonings Jaght werken innovatieve bewegingsagogen die continu op zoek zijn naar manieren om hun doelgroepen in beweging te krijgen en te houden. Joris Schemkes, een alumnus van HAN Sportkunde en bewegingsagoog bij Siza, ontdekte samen met collega Nenette Bosveld de beweegapps van Holomoves.

Mixed reality

Deze Utrechtse softwareontwikkelaar, met een achtergrond in revalidatie en fysiotherapie, heeft een scala aan beweeggames ontwikkeld die gebruik maken van Mixed Reality technologie. Door een digitale laag aan de werkelijke omgeving toe te voegen en gamification toe te passen, stimuleren deze games gericht beweeggedrag. Een voorbeeld hiervan is de game “Ballon Prikken”, waarin spelers door de ruimte zwevende ballonnen moeten doorprikken. 
 
De HoloLens 2 van Microsoft is een innovatieve bril die vaak wordt gebruikt om personeel te trainen in het reageren op specifieke situaties, zoals het instellen van complexe machines of het oefenen van procedures op de intensive care. Holomoves heeft doordachte beweeggames ontwikkeld om mensen te motiveren om te bewegen en hun motorische vaardigheden te verbeteren.  
 
Lynn haar onderzoek richtte zich op de bruikbaarheid van de HoloLens 2 en de Holomoves beweeggames bij kinderen van 7 tot 15 jaar oud met verstandelijke beperkingen en/of gedragsproblematiek, met als doel beweging bij de doelgroep te stimuleren. Zij observeerde en analyseerde hoe zeven kinderen met deze technologie omgingen. Lynn onderzocht of de kinderen met de HoloLens 2 zelfstandig een spel konden starten, hoeveel tijd ze nodig hadden om handelingen te begrijpen en te spelen, hoeveel begeleiding en tips ze nodig hadden én of ze de geleerde handelingen konden onthouden bij herhaald gebruik. Bovendien evalueerde ze de tevredenheid van de kinderen over het spelen met deze games.  

Geconcentreerd en zelfstandig actief bezig

De resultaten waren opmerkelijk. De bruikbaarheid van de technologie nam duidelijk toe naarmate de kinderen vaker speelden. Wat vooral opviel was dat de kinderen geconcentreerd en relatief zelfstandig actief bezig waren. Uit het onderzoek bleek dat de kinderen gemiddeld bijna 10 minuten zelfstandig konden spelen, onder andere bij het spel “Vlinder Vrij”. “Dit terwijl ze normaal gesproken een spanningsboog van slechts één tot twee minuten hebben”, aldus Schemkes.  
 
De belangrijkste conclusie van dit onderzoek is dat de beweeggames van Holomoves een waardevolle toevoeging kunnen zijn aan het onderwijsaanbod van Siza, wat leidt tot meer ontspanning, plezier en motivatie tot bewegen. De positieve ervaringen en potentieel van deze technologie suggereert dat het kan bijdragen aan de stimulering van beweging bij deze doelgroep. Zowel Holomoves als Siza zijn blij verrast met deze positieve resultaten en zien uit naar meer onderzoek. 

Vervolgonderzoek

In samenwerking met het iXperium Sport en Bewegen is al een vervolgonderzoek gepland. Holomoves heeft enkele van haar beweeggames toegankelijk gemaakt op de nieuwe Meta Quest 3 bril, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor onderzoek naar de effecten van deze technologie op fysieke activiteit, sociale interactie en motoriek. 
 
Bronvermelding: Sillekens, L. (2024). MR-technologie in de Verstandelijke Gehandicaptenzorg: Onderzoek naar de bruikbaarheid van de HoloLens 2 in combinatie met de Holomoves applicatie binnen de Verstandelijke Gehandicaptenzorg om beweging te stimuleren bij kinderen van Onderwijszorggroep ‘De Kameleon’ een samenwerking tussen Siza ’s Koonings Jaght en de Onderwijsspecialisten. Hogeschool Arnhem en Nijmegen.