AI als onmisbare assistent van een onderzoeker

Vanuit meerdere hoeken klinkt de roep om te verkennen en begrijpen hoe AI kan worden ingezet in het onderwijs. Opvallend genoeg blijven onderzoekers vaak buiten schot in dit gesprek. Een gemiste kans, als je het vraagt aan onderzoeker Carolien van rens. “AI-tools zijn namelijk onmisbare assistenten geworden in mijn dagelijkse werkzaamheden. Door deze tools te integreren in mijn onderzoek, kom ik sneller tot de kern van mijn werk.”

Column van senior onderzoeker Carolien van Rens Maand van AI in onderwijs

Met ChatGPT controleer ik Engelse teksten op grammatica en schrijfniveau. Daarbij krijg ik meteen suggesties voor alineakopjes. Hierdoor zijn mijn documenten niet alleen foutloos, maar ook goed gestructureerd. Dall-E helpt me bij het maken van afbeeldingen voor presentaties, hoewel het maken van passende afbeeldingen nog wel wat oefening vergt.

R Discovery biedt snel inzicht in concepten en belangrijke artikelen. Voor diepgaandere analyses en Nederlandse samenvattingen vertrouw ik op Sci-summary. Deze tool is vooral handig tijdens het inlezen en selecteren van artikelen, omdat het me helpt te bepalen welke artikelen waardevolle kennis bevatten en welke niet relevant zijn voor mijn onderzoek.

Research Rabbit gaat nog een stap verder dan traditionele literatuurzoekmachines. Research Rabbit controleert op basis van mijn gevonden literatuur of er nog belangrijke artikelen zijn die ik over het hoofd heb gezien. Het signaleert ook nieuwere inzichten die relevant kunnen zijn voor mijn onderzoek. Dit maakt het gemakkelijker om altijd up-to-date en volledig geïnformeerd te blijven.

Toch is niet elke tool een schot in de roos. Het kost tijd en geduld om te ontdekken welke tools echt de kwaliteit leveren die ze beloven. Om bij te blijven, wissel ik regelmatig ervaringen uit met collega’s en volg ik experts op LinkedIn. Het zou waardevol zijn om binnen de HAN een vergelijkbaar platform op te zetten. Zo kunnen we gezamenlijk de mogelijkheden van AI in ons onderzoek verkennen en benutten.

Carolien van Rens
senior onderzoeker Leren met ict