Zelf ict-rijke lessen maken met Arlearn

22-01-2014 door Justine van den Berg
Dannie Wammes, docent van HAN-Pabo experimenteert in zijn lessen met de software van Arlearn. Met Arlearn kun je zelf mobiele games maken voor een les op locatie. Denk aan een historische wandeling door de stad, een rondleiding door een museum of een les wereldoriëntatie in een natuurgebied. Deelnemers aan de game maken gebruik van een mobiele telefoon (of tablet) voor vragen, informatie en antwoorden.
.
Waarom mobiele software inzetten in je lessen?
Dannie: „Vroeger gebruikte je bij een speurtocht een papieren opdrachtvel. Leerlingen gingen dan alleen of in een groep aan de slag. Iedereen vulde de vragen in op het formulier en kwamen daarmee weer terug. Tijdens de speurtocht kon je niets toevoegen, de antwoorden van de leerlingen hadden geen invloed, pas na afloop bleek of een antwoord correct is. Een digitale game is een verrijking van deze lesvorm.
Je kunt instellen dat de antwoorden verloop van de game bepalen. Als een leerling een verkeerd antwoord geeft dan krijgt hij bijvoorbeeld extra informatie of een extra opdracht die hem wel bij het juiste antwoord kan brengen. Als de leerlingen in teams werken kunnen ook de antwoorden van de teams invloed hebben op het verloop van het totale spel.
.
.
Recht doen aan verschillen
Een ander groot voordeel is dat je opdrachten en vragen op verschillende manieren kunt stellen: via tekst, met een foto, via een geluidsfragment of via een video. Je kunt daar als game-maker zelf mee variëren. Maar je kunt het ook zo instellen dat leerlingen kunnen kiezen welke manier ze willen. Hetzelfde geldt voor de antwoorden, ook daar kun je deelnemers de mogelijkheid geven om op verschillende manieren input te geven. Dit betekent dat bijvoorbeeld een leerling met dyslexie een vraag via video krijgt en het antwoord kan inspreken, hij hoeft dan niet te lezen en niet te typen en kan net zo snel werken als andere leerlingen. Denk ook aan gesproken tekst voor leerlingen die slecht zien of juist tekst en afbeelding voor leerlingen die slecht of niet kunnen horen. Dezelfde opdracht kan dus door verschillende leerlingen op verschillende wijze worden uitgevoerd.
.
Combinatie van werkelijke en virtuele wereld
De digitale game geeft je ook de mogelijkheid om extra informatie over de werkelijkheid te leggen. We hebben bijvoorbeeld een game gemaakt voor het vak wereldorientatie voor studenten van de Pabo in de Ooijpolder. De game gaf informatie over flora en fauna en stelde daar vragen over. Maar de studenten konden ook terwijl ze op een dijk stonden in een video zien hoe diezelfde dijk er uit ziet bij hoog water. Dat geeft een extra dimensie aan de werkelijkheid. Je kunt ook historische informatie toevoegen, denk aan een foto hoe het er op die plek 100 jaar geleden uitzag of juist hoe het er over 100 jaar kan zijn”.
.
Zelf aan de slag
Arlearn is een product van onderzoekers van de Open Universiteit. Iedereen kan er gratis mee werken. Op de site van de Open Universiteit wisselen de makers en mensen uit het onderwijs die de game gebruiken kennis met elkaar uit. De game werkt op basis van gps-locaties die worden verbonden aan een opdracht of informatie in de game. Via een mobiele telefoon of tablet zien deelnemers aan de game welke informatie ze krijgen op een locatie of wat de opdracht is. Dat kan een vraag zijn maar kan ook de opdracht zijn om een film te maken of om een bepaalde plant te zoeken en fotograferen.
Wil je zelf mee aan de slag met Arlearn ga dan naar http://portal.ou.nl/web/arlearn en volg de instructies. Je kunt makkelijk een account aanmaken en meteen aan de slag. De site geeft ook een heldere instructie hoe je dat moet doen.  http://portal.ou.nl/en/web/topic-mobile-learning/home/-/wiki/Main/Starten%20met%20ARLearn
.
Een paar tips van Dannie:
  • bedenk van tevoren wat je in je les wilt bereiken,
  • maak voor jezelf een script van de game (wat gaan leerlingen doen, waar krijgen ze keuzevragen, wat voor opdrachten, wie krijgt welke opdracht, hoe beïnvloeden deelnemers elkaar etc.)
  • begin simpel, maak een simpele game, gebonden aan 1 locatie met een paar opdrachten en kijk hoe leerlingen daar mee omgaan. Al doende leer je van je eigen ervaring.
  • werk online samen met collega’s, durf te vragen en deel je eigen kennis.
We vinden het leuk om jullie reactie te horen. Welke game zou jij willen maken? Heb je vragen of kom je ergens niet uit reageer dan via deze blog. Dannie en andere docenten die ervaring hebben met mobiel leren (ook andere vormen dan Arlearn) helpen je graag. Als je zelf een game hebt gemaakt vertel ons dan wat jouw game is en wat jouw ervaring is met mobiel leren.
Tags:
Geplaatst onder: Augmented Reality | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*