We want to make “the next step”

30-11-2015 door Justine van den Berg

Blog van Frank Reinders, Mentor Media Educatie iXperium Nijmegen

The next step
“We want to make “the next step” in using IT in Education”
. Tja, als dat de vraag is dan helpen wij natuurlijk graag. Begin oktober zijn we (Daniël Rense en Frank Reinders) gevraagd door mrs. Sommers, projectleider DigiKids, om naar Sint Maarten te komen om scholen te helpen om de visie op leren met ict verder vorm te geven,¨the next step¨. Daarnaast werden wij gevraagd om tijdens de eerste ict-conferentie voor onderwijs in de Caribbean (C-TEC) diverse workshops te verzorgen.

De eerste indruk van St Maarten die je krijgt vanuit het vliegtuig is; witte stranden, heldere zee en een strak blauwe lucht. Beter kan niet. ‘s Avonds al die mooie lichten van de cruiseboten die overdag aan zijn gemeerd en vele restaurants waar je niets tekort hoeft te komen. En met straatnamen als “Voorstraat”, “Achterstraat” en “Zoutsteeg” voelden wij ons al snel thuis.

Wat eten betreft merkten wij al snel dat je daar de hele dag trouwens niets tekort hoeft te komen, want overal zijn wel tentjes of bbq-grills langs de weg waar je snel wat kunt eten. Wel veel “chicken, ribs & fries” overigens, maar dat is op zich niet zo erg. Hoewel na een paar dagen…… Een toepasselijke bijnaam van het eiland die wij hoorden is “Pizza Island”, omdat er vele (Amerikaanse) toeristen komen om op het eiland een paar dagen zichzelf helemaal vol te eten en volop in de watten laten leggen en he-le-maal niets doen.

Hoe anders was het voor ons… Achter al die pracht en praal schuilt ook een keerzijde. Waar aan de voorkant alles decadentie ten top is, zie je aan de achterkant de schamelige huisjes/hutjes, de zwerfhonden en een “donkere” wereld van striptenten en prostitutie.

Het verschil tussen arm en rijk is groot op het eiland. Dit zie en hoor je op de scholen terug als je met de docenten en leerlingen praat. Alle kinderen lopen daar dan ook in uniform om het verschil tussen arm en rijk te camoufleren. De scholen hebben weinig middelen. Vrijwel hun volledige budget gaat op aan de salarissen van de docenten, waardoor er weinig over blijft voor de rest. Er is dus maar beperkt structureel budget voor het onderhoud van gebouwen, leermateriaal en de aanschaf van nieuwe technologieen. En niet onbelangrijk op zo’n warm tropisch eiland: airco! Op enkele ruimtes in de scholen (die wij gezien hebben) na (de serverruimte had wel airco en was koel – lees KOUD) hebben de meeste klaslokalen slechts een aantal ventilatoren en staan vooral de “shutters” open om zo toch nog een enigszins prettig leerklimaat te creeren.

De scholen moeten het vooral hebben van sponsoren, lobbyisten en mensen met een onsterfelijke passie voor het onderwijs. En gesproken over dat laatste, passie voor onderwijs, die hebben we daar heel veel gezien! In het bijzonder mevrouw Asha Stevens. Een dame van in de zeventig, die officieel al ruim 10 jaar met pensioen is/mag/kan, maar zich nog altijd voor de volle 100% inzet voor het onderwijs op Sint Maarten en in het bijzonder haar eigen school de “Asha Stevens Elementary school”.

DSC02530

21h Century Skills op Sint Maarten
We zijn blij dat we mevrouw Stevens ontmoet hebben. Naast haar hebben we meerdere mensen ontmoet en gesproken en wat ons vooral op viel is hun “komt altijd goed”-mentaliteit en hun aanstekelijke passie voor het onderwijs waarmee zij allemaal werken. Deze passie maakt dat zij ook veel voor elkaar krijgen! Want als je denkt dat ze daar tientallen jaren achterlopen qua onderwijs en leren met ICT dan heb je het mis!

In St Maarten zijn ze actief bezig met 21 Century Skills, QR-codes, twitter, animoto, facebook, green screen, edmodo, padlet, Google apps en meer. In de klassen zien we digitale schoolborden, beamers, document camera’s, lcd tv’s, pc’s, laptops, SkoolControl :)  en Skoolpads. Echter hebben zij dan weer wel de beschikking over een instabiele internetverbinding van 2 mb.

Vier in balans
Wanneer je het model Vier in Balans bekijkt en afzet tegen hetgeen wij gezien hebben op de scholen te St Maarten dan moet er nog een hoop gebeuren.

Vier in balans model

Visie en beleid is nauwelijks aanwezig. Deskundigheid van het personeel beperkt zich tot het professionaliseren van docenten met “knoppen-trainingen” (ICT-geletterdheid) waar de focus dus duidelijk ligt op technical skills. Vooral training van pedagogische en organisatorische vaardigheden is onderbelicht. Verder is er ook beperkt digitale content beschikbaar. Dit willen ze wel graag, maar op het eiland zelf is er niets verkrijgbaar en ze weten niet welk digitaal leermateriaal er allemaal beschikbaar is. Ze gebruiken veel websites, maar door die diversiteit van onderwerpen/sites die ze gebruiken ligt het risico van “ICT is vooral leuk” op de loer. De laatste pijler “ICT-infrastructuur” is een gammele. Er is wel hardware, er is ook internet (wifi en bekabeld), maar nog te weinig en instabiel. Wel zien we veel scholen die gebruik maken van SkoolControl voor het beheer.

 

DSC02283 DSC02291 DSC02301 DSC02316 DSC02323 DSC02324

Conferentie Caribean Technology Education Conference
Behalve het begeleiden van scholen om hen te helpen met hun “the next step”, waren we ook gevraagd om een aantal workshops te verzorgen op de eerste Caribische leren met ICT beurs: http://www.ctec-conference.com/ en zie hun Facebookpagina .

Dit was de eerste Caribean Technology Education Conference die daar georganiseerd werd. Een tweedaagse voor primary – en secundary schools. In totaal zijn er ruim 900 docenten geweest en werden er 102 workshops verzorgd.

Wij hebben 5 verschillende workshops verzorgd.

  • ict-implementation on policy level – towards an ICT plan – voor beleidsmedewerkers, ICT-coördinatoren, directeuren, ministers, inspecteurs en sponsoren.
  • Bring your own device (BYOD) – interactive tools in the classroom (2x)
  • Google Apps in the classroom
  • 21st century learning skills

Al onze workshops waren druk bezocht. Op een gegeven moment werden er zelfs stoelen van buiten onze workshop ingesleept. Daar doe je het voor!

DSC02584

Een hele ervaring voor ons om uberhaupt daar workshops te geven, in die hitte, in het Engels, voor een leerkrachtenpubliek dat een totaal andere achtergrond heeft dan wij en dit alles met een internetlijn van een tijdelijk beloofde 100 MB, maar in werkelijkheid…..viel het internet uit omdat de lijnen al die drukte niet aankon ;-). Gelukkig hadden wij onze presentaties en filmpjes zoveel mogelijk offline beschikbaar. Maar dit is jammer genoeg wel de realiteit in St Maarten. Het optimisme en de passie van de deelnemers was echter aanstekelijk.

Donatie UNESCO
Tijdens de conferentie hebben wij gesproken met een delegatie uit Jamaica waar UNESCO 25.000 devices gedoneerd heeft om het 1:1 leren te Jamaica te kunnen realiseren. Zij zijn daar enorm blij mee en werken op dit moment ontzettend hard om ervoor te zorgen dat die enorme donatie niet voor niets zal zijn geweest.

We hebben wel onze vraagtekens bij deze donatie. Waarom 25.000 devices? Waarom niet minder hardware en ook budget doneren voor de ICT-infrastructuur, digitaal leermateriaal en geld voor (volgens het OESO rapport de belangrijkste) deskundigheidsbevordering. Zodat de docenten de kennis en kunde hebben om ict ook echt in te zetten in hun lessen? En welke visie / welk plan zit hier achter? Wij hopen dat er ook echt aandacht/budget zal komen belangrijke componenten om dit project te laten slagen. Slechts een enorme hoeveelheid devices schenken is een project wat dan risico heeft op falen. Maar ja…als er iemand een fan is van leren door middel van falen (FAIL; First Attempt In Learning) dan zijn wij het, maar niet op deze manier!

Netwerken en samenwerken
Gedurende onze schoolbezoeken aan de Seven Day school, Hillside Christian school en de Asha Green Elementary school en de conferentie hebben we vele interessante mensen gesproken over het onderwijs. De minister van onderwijs van Sint Maarten, hoofdinspecteur onderwijs, Alvin Connor, Asha Stevens, Oralie Boirard, Ms MJ en mr Alfonso, Jose Sommers en andere organisatoren van de C-TEC conferenatie zoals John en John. Ook hebben we twee “lokale” leerkrachten gesproken. Een neef van Daniël werkt daar samen met zijn vriendin als leerkracht op twee scholen. Welke wij jammer genoeg niet bezocht hebben. Ook zij hebben ons hun ervaringen gedeeld over hoe het is om daar als leerkracht te werken. Allemaal erg mooie en bijzondere gesprekken, die ons een inkijk hebben gegeven in de wijze waarop daar over onderwijs wordt gedacht en hoe dit op dit moment wordt gerealiseerd.

Samen grote stappen zetten
Door middel van het organiseren van de eerste Caribische leren met ICT beurs door Jose Sommers en team en met het project Digikidz i.c.m. Foresee Foundation zetten ze in Sint Maarten grote stappen rondom de implementatie van leren met ICT op het eiland. Het is mooi als ict initiatieven die hier ingezet en uitgevoerd worden meer gedeeld zouden worden met daar….en andersom natuurlijk!

Nog een speciaal dank aan; de organisatie van de C-Tec en José Sommers in het bijzonder!

 

Eén reactie op “We want to make “the next step””

  1. John de Vroom schreef:

    dank je wel voor je reactie. Een extra motivatie om hiermee door te gaan

    John

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*