Wanneer is een app educatief ?

30-05-2015 door Petran Meertens

In de diverse app-stores worden duizenden en duizenden apps aangeboden onder het label ‘educatief’. Maar wanneer is een app educatief of heeft het een meerwaarde? Hebben degenen die deze apps ontwikkelen voldoende kennis van zaken om deze dit label mee te geven? In een publicatie in Psychological Science in the Public Interest (Volume 16, nummer 1) worden een aantal voorwaarden beschreven waaraan een app moet voldoen om educatieve waarde te hebben:

  1. Apps moeten ‘mind-on’ en niet ‘mind-off’ zijn
    Hoewel directe feedback door velen wordt gezien als een van de (educatieve) meerwaarden van tablets, mobieltjes en andere apparaten met ‘touchtechnologie’ in het onderwijs, is deze feedback naar aanleiding van een ‘swipe’, ‘tap’ of ‘shake’ niet genoeg om apps het label educatief mee te geven. Volgens de onderzoekers is er pas sprake van leren wanneer kinderen actief moeten werken aan problemen en hun mogelijke oplossingen (minds-on).
  2. Apps moeten zorgen voor betrokkenheid en niet voor afleiding
    Veel apps bevatten allerlei toeters en bellen die afleiden van de leertaak. Denk aan in-app games, allerlei geluiden in digitale prentenboeken, plaatjes die bewegen etc. Kinderen zijn hierdoor snel afgeleid en het heeft een negatieve invloed op het leren en concentreren op de leertaak. Het is daarom belangrijk om je steeds af te vragen of de extra’s in een app leerlingen hinderen of helpen bij de leertaak.
  3. Apps moeten betekenisvol zijn
    Apps moeten niet alleen zoveel mogelijk aansluiten bij de leef- en belevingswereld van de leerlingen, maar daarnaast moet ook duidelijk zijn wat er geleerd wordt in de app, waarom dit belangrijk is voor hen en hoe het gebruikt kan worden. Denk hierbij bijvoorbeeld maar aan het verdelen van een taart in stukken om te leren delen.
  4. Sociale interactie via een app stimuleert het leren
    Uit een onderzoek waarin kinderen via ‘live’-interactie, digitale interactie (bv. Skype) of via een video de betekenis van een nieuw woord werd geleerd, bleek dat zij het beste leerden middels sociale interactie. Om deze reden moedigen nieuwe apps kinderen aan om samen met vrienden of hun ouders te spelen. Maar ook het idee van een sociale interactie met bijvoorbeeld Elmo of Mickey Mouse heeft de potentie tot meer betrokkenheid en een positieve invloed op leren.

Betekent bovenstaande dat als we maar rekening houden met deze vier voorwaarden een app altijd een positief effect op het leren heeft? Natuurlijk niet! Dat blijft een zaak van afstemmen op de (begin)situatie, inpassen in de leerlijn, leerdoelen voor ogen houden, onderzoeken of het gewenste leereffect bereikt is etc. Maar het is zeker de moeite waard om te overdenken alvorens een app aan te schaffen en in te zetten.

Welke apps vinden jullie waardevol en voldoen aan deze voorwaarden? Wat moeten we delen met elkaar? Wat is de moeite van het uitproberen waard?

Tags:
Geplaatst onder: apps, Literatuur, studenten HAN-pabo | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*