‘Virtual Reality: there’s people who love it, and people who haven’t tried it yet’

15-09-2017 door Pieter van Rooij

Gisteren was ik op uitnodiging van HTC Nederland te gast bij een demonstratie van en gesprek over nieuwe educatieve toepassingen van de HTC Vive door Graham Breen, Programmamanager Virtual Reality bij HTC.

Het grootste deel van de demonstratie was gericht op het platform ‘Engage’.
Een beetje een commerciële opmerking maar daardoor niet minder waar: ‘Je kunt virtual reality in allerlei vormen, op allerlei manieren inzetten, maar uiteindelijk dient het allemaal hetzelfde doel: Engage!’
Je wil leerlingen (lees ook: studenten, leerkrachten) grijpen, boeien, betrokken laten zijn bij de inhoud.

Binnen het ‘Engage’-platform kunnen leerkrachten interactieve lessen maken in een virtual reality omgeving. Toen ik dat in de uitnodiging las kon ik me er geen voorstelling bij maken. Echter, in de demo werd mij de kracht van dit platform meer dan duidelijk.

Binnen het platform zijn er verschillende omgevingen beschikbaar waar je in kunt gaan. Zo is er bijvoorbeeld een virtuele collegezaal, maar je kunt je les ook op Mars of in de stille oceaan laten plaatsvinden. Door de integratie met allerlei apps, zoals bijvoorbeeld Dropbox, Youtube en Onedrive kun je op deze plek je digitale lessen delen. In de virtuele omgeving zou dus gemakkelijk een presentatie of instructievideo getoond kunnen worden. Deze lessen kunnen met allerlei objecten verrijkt worden. Een concreet voorbeeld:

Ik sta virtueel in een collegezaal. Er staat een avatar van een docent voor de klas. Op het bord zie ik een Powerpoint presentatie en een instructievideo. Wanneer de docent de werking van de bloedsomloop uitlegt verschijnt er een digitaal model van een hart voor mijn neus. Ik kan er omheen lopen. Ik kan het groter en kleiner maken, ik kan de verschillende onderdelen bekijken en daar allerlei informatie over raadplegen.

YouTube voorvertoningsafbeelding

Doordat het mogelijk is om met meerdere gebruikers dezelfde virtuele omgeving in te gaan kan er interactie plaatsvinden tussen de aanwezigen in de ruimte. Graham Breen vertelde dat hij een week eerder nog een meeting had gehad met collega’s van over de hele wereld. Deze meeting had plaatsgevonden op Mars.
De omgeving is ook te beveiligen met een wachtwoord en eventueel is de sessie ook op te nemen, zodat andere deelnemers later de bijeenkomst kunnen bekijken.

De kracht van virtual reality in deze zit er met name in dat het niet uitmaakt waar ter wereld je bent om aan deze les deel te nemen. Daarnaast kun je in de virtuele omgeving dingen doen die in het echt niet kunnen, zoals een kijkje nemen in een vulkaan, straffeloos een open-hart operatie oefenen, een kijkje nemen in de motor van een vliegtuig etc. etc. De mogelijkheden worden volgens HTC alleen beperkt door je eigen fantasie. Voor ons is het natuurlijk ook interessant om te zien welke focus softwareontwikkelaars nemen.

Een paar ontwikkelingen/ voorbeelden die er al zijn:

Een van onze favoriete apps op de HTC Vive is tot nu toe Google Earth VR, waarin je virtueel allerlei plaatsen op de wereld kunt bezoeken. Van deze app is een veelbelovende update aangekondigd, waarbij de beelden uit Google Streetview ook in de app beschikbaar komen. Zo kun je dus op nóg meer plekken in de wereld virtueel rondkijken: https://vrscout.com/news/street-view-google-earth-vr

You VR is een app waarin je de binnenkant van een menselijk lichaam kunt bekijken. In dit programma kunnen allerlei aandoeningen worden gevisualiseerd en kan bijvoorbeeld een student geneeskunde zien wat een bepaalde aandoening met het lichaam doet en welke effecten bepaalde geneesmiddelen/ behandelingen op deze aandoening hebben.

Voor creatievelingen is er het programma Tilt Brush. In deze app kun je in de ruimte tekenen. Doordat je tekening meteen in de driedimensionale ruimte staat kun je om je tekening heen lopen. Graham Breen vertelde: ‘Toen ik voor het eerst Tilt Brush gebruikte tekende ik een deur, liep ik er doorheen en stond ik aan de andere kant te giechelen.’
Glen Keane, tekenaar van onder andere Disneys ‘De Kleine Zeemeermin’ probeerde Tilt Brush en was onder de indruk:

YouTube voorvertoningsafbeelding

 

Wil je zelf eens virtueel op vakantie naar Rio de Janeiro? Of wil jij in Tilt Brush door je eigen tekening heen wandelen? Of vind je het interessant om met ons samen na te denken wat de kansen van VR zijn voor het onderwijs? Kom dan naar het iXperium!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*