Virtual Reality in het onderwijs voor dummies

10-05-2016 door Koen Steeman

Vanochtend was er bij SURF in Utrecht een speciale meet-up voor edubloggers, het thema van de dag was virtual reality (vr) in het onderwijs. SURF heeft ‘proeftuinen’, hierin wordt geëxperimenteerd met nieuwe ict-technologieën om onderwijs op maat te stimuleren, zodat onderwijs beter aansluit bij de leerbehoeften van de individuele leerling. Vandaag werden verschillende edubloggers gevraagd om als klankbord te dienen bij verschillende presentaties over vr in het onderwijs. Een mooi moment om eens te beschrijven waar we staan met virtual reality in het onderwijs.

Wat is VR?
Virtual reality (VR, virtuele of schijnwerkelijkheid) simuleert een werkelijkheid via een computer, om een gebruiker via diverse zintuigen onder te dompelen in een ervaring.  Via een bril neem je een kijkje in deze wereld die daardoor heel echt lijkt. Het is 3-dimensionaal (3D), interactief en 360 graden. De kijker wordt dus ook echt betrokken in de virtuele wereld en kan er invloed op uitoefenen. Momenteel zijn de Oculus Rift, Samsung Gear VR, Google Cardboard en de HTC Vive de meest gebruikte VR-brillen.

Mogelijkheden (voor het onderwijs)
De grote vraag is natuurlijk hoe die virtuele ervaringen ons onderwijs kunnen verbeteren. Tijdens de presentaties kwamen een aantal prima toepassingen naar voren:

  • Allereerst is het simuleren van een bestaande omgeving een goede leerschool. Je kunt denken aan het opereren van een virtuele patiënt of het sleutelen aan een virtuele bolide.
  • In navolging van simulatie kun je leerlingen ook op een virtueel bezoek sturen. Zo laat je leerlingen ervaren hoe het is om in een vluchtelingenkamp rond te lopen. Of ze bezoeken een museum aan de andere kant van de wereld of ze gaan zelfs mee op safari om de neushoorn te beschermen.
  • Naast het ervaren beidt virtual reality ook de mogelijkheid om te creëren. driedimensionale kunst biedt nieuwe mogelijkheden, denk eens aan overal om je heen, in de lucht, te kunnen schilderen.  Maar ook het maken van een eigen vr-omgeving (met bijvoorbeeld Minecraft) biedt goede leerervaringen. Naast programmeren wordt dan een beroep gedaan het ruimtelijk inzicht van de leerlingen.
  • Tenslotte kan virtual reality ook ingezet worden als medisch hulpmiddel. Er zijn geslaagde experimenten gedaan waarbij mensen van hun hoogtevrees of spinnenangst af zijn geholpen.

Verbeteringen
Ondanks alle mooie vooruitzichten staat virtual reality echt nog in de kinderschoenen. Er zijn veel verbeteringen mogelijk en nodig om het als middel echt te laten slagen in het onderwijs. Om de virtuele ervaring nog beter te laten zijn kan er nog gedacht worden aan:

  • Beter resolutie en graphics. Als de virtuele wereld er nog beter, nog realistischer uitziet dan wordt de ervaring alleen maar sterker.
  • De toevoeging van meer zintuigen. De eerste stappen in een meer ‘haptic’ ervaring worden gemaakt. Dit betekent dat de tast bij de virtuele wereld komt. Maar ook geur- en smaakervaringen zijn toekomstige ontwikkelingen.
  • Een laatste stap die gemaakt kan worden heeft te maken met embodied learning (leren met je hele lijf). Nu beweeg je vooral je hoofd, maar in de toekomst zul je in een pak kunnen kruipen en elk lichaamsdeel kunnen bewegen en zo zelfs rond kunnen lopen of kruipen!

Uitdagingen (voor het onderwijs)
Als je eens een vr-ervaring hebt ondergaan dan kun je niet anders dan constateren dat het vooral erg gaaf is. Je waant je erg snel in een andere wereld en ook je hersenen spelen het spel vrolijk mee. Er lijken dus genoeg mogelijkheden om virtual reality een meerwaarde te laten zijn voor ons onderwijs, echte goede onderzoeken naar het rendement zijn er echter nog niet. Er zijn wat mij betreft wel een aantal uitdagingen voordat we massaal vr-brillen in moeten slaan:

  1. Als onderwijs zijn we consument en (nog) geen ontwikkelaar. De huidige ontwikkelingen zullen vooral gericht zijn op de markt waar het meeste geld te verdienen is, de entertainment-branche. De vraag is hoe het onderwijsveld zijn plek weet te veroveren en te bewaken bij contentontwikkelaars.
  2. Daarnaast is er nog de kosten-batenanalyse. Een vr-bril hoeft niet heel duur te zijn (denk aan google cardboard) maar voor de échte ervaring betaal je al snel meer dan €1500,-. Zonder aantoonbare en bekende resultaten verwacht ik dat scholen het geld eerder zullen uitgeven aan bewezen ict-middelen.
  3. Tenslotte ligt er nog het professionaliseringsvraagstuk. Bij veel scholen is er gelukkig het besef dat leerkrachten ict-bekwaam moeten zijn, inmiddels wordt hier ook hard aan gewerkt. Maar het bedienen (en begrijpen) van virtual reality is wellicht weer een volgende stap in deze voortdurende professionalisering. Ik vraag me af of elke leerkracht kan en wil omgaan met ‘alweer een nieuwe ontwikkeling’

Al met al veel mogelijkheden, maar ook een lange weg te gaan. De proeftuin van SURF is een prima voorbeeld van wat er moet gebeuren in het onderwijs, experimenteren en durven. Bij het iXperium hebben we ook de beschikking over een aantal VR-devices en willen we enorm graag een lokale proeftuin begeleiden. Wil je meer informatie? Neem dan contact op met het iXperium in Arnhem, Nijmegen of Oss

3 responses to “Virtual Reality in het onderwijs voor dummies”

  1. igameguardian schreef:

    Game Guardian is an amazing game hack/alteration tool. Game guardian helps you modify money, HP, Sp and more aspects of the game.
    game guardian apk

  2. My boy schreef:

    There has to be an easy method you are able to remove me from that service? Kudos!
    my boy apk

  3. Freaking man schreef:

    An intriguing discussion is worth comment. I think that you ought to publish more on this subject matter.
    Fly Gps Apk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*