Virtual learning met Aurasma

01-10-2015 door Justine van den Berg

Tijdens Smart Learning, de iXpiratiemiddag voor het vo en mbo op 24 september ging lerarenopleider Jantien de Jong met een groep aan de slag met virtual Learning. De deelnemers kregen in designteams de opdracht om aan de slag te gaan met virtual learning. Maar wat kun je daar nou mee? Een kort verslag van Jantien:

“Met die vraag komen de deelnemers aan het design team virtual learning al snel op de proppen. En dat is logisch, want het iXperium is gevuld met een groep zeer ervaren docenten uit alle windrichtingen – van economie in de onderbouw van het VO tot bouwkunde op het MBO. Zij weten als geen ander dat een aardige tool niks voorstelt als deze niet met visie en beleid wordt ingezet. Dus wanneer men Aurasma leert kennen, zijn er (na de eerste technische vragen) enkele ‘oohs’ en ‘aahs’ te horen, maar direct daarop volgt de hamvraag: “Wat heeft deze techniek voor waarde in mijn onderwijs?”

Tegen 19 uur zitten we met alle deelnemers bij elkaar om de ervaringen en ideeën van de middag klungelen met Aurasma door te nemen. De ideeën over onderwijstoepassingen vliegen inmiddels over tafel. Aurasma is een tool waarmee redelijk eenvoudig filmpjes en foto’s gekoppeld kunnen worden aan een te scannen object in de werkelijkheid. Een greep uit de ideeën die geopperd worden:

– studenten hun maquette laten toelichten in een filmpje, het liefst zo dat het geplande interieur van het gebouw ook zichtbaar wordt;

– de lokaalnummers voorzien van een laag waarin de docent en/of de leerlingen levendig vertellen wat er zoal gebeurt bij het vak;

– een tentoonstelling organiseren na afloop van een studiereis waarin studenten de objecten die ze uitkiezen van uitleg en commentaar voorzien.

Smart Learning Virtual Learning 1  Smart Learning Virtual Learning 2

Een verrassende uitkomst van de middag was dat we concludeerden dat het gebruikmaken van de greenscreentechniek een meerwaarde heeft wanneer je Aurasma gebruikt: hierdoor kun je een laag over een laag over een laag plaatsen… een soort droste-effect. Een voorbeeld ter verduidelijking: een docent aardrijkskunde neemt een filmpje op waar hij over de nieuwsbeelden van de vluchtelingenstroom heen te zien is en uitlegt wat er in zijn lokaal gebeurt. Je ziet dit filmpje terwijl je je scherm gericht houdt op het lokaal. Zo stapel je beelden en kun je verbanden prachtig inzichtelijk en concreet maken.

Een voetnoot bij dit alles is wel dat de app enige oefening vereist om mee te werken. Vooral bij de lagere niveaus zul je als docent duidelijke stappenplannen moeten aanbieden om te voorkomen dat het gebruiken van de tool vooral frustrerend wordt.

Links:

– de (gratis) Aurasma app of webtool

– de app Green Screen van Do Ink (kosten €2,99)

– met licentie een uitgebreide tour maken: TOURtoDO of 7scenes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*