Verhalen schrijven met behulp van apps

20-01-2016 door Jan Angevaare

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In “MeerTaal”, een onafhankelijk tijdschrift over taal in het basisonderwijs (nummer 2, jaargang 3, 2016) verscheen een artikel over schrijven met behulp van apps. Dit artikel is geschreven door Joost Adema, Jan Angevaare en Sjaak Janssen. Zij werken als Mentor Media Educatie bij het iXperium in Arnhem.
In deze blog een samenvatting van dit artikel.

De jonge journalist. Verhalen schrijven met behulp van apps.

Om eetoontastic2n verhaal op de goede manier te schrijven, of een goed verslag te maken, moeten kinderen zich specifieke kennis en vaardigheden eigen maken. Zij moeten zich onder andere aan het onderwerp kunnen houden en inzien dat een verhaal of verslag een bepaalde opbouw heeft. Zij dienen bij het schrijven rekening te houden met de kennis die anderen al hebben over het onderwerp. Daarnaast is het nodig dat ze de juiste informatie geven en duidelijk formuleren. Het gebruik van apps bij het maken van verhalen maakt het voor kinderen vaak nog aantrekkelijker. De auteurs gaan in op de vele mogelijkheden die de diverse apps bieden en de werkwijze die zij daarbij hanteren.

 

21e-eeuwse vaardigheden en Kerndoelen Basisonderwijs.

In het iXperium in Arnhem wordt gewerkt met verschillende leerarrangementen die aansluiten bij de 21e-eeuwse vaardigheden en bij de Kerndoelen Basisonderwijs. Een van deze arrangementen is “De jonge journalist”. Kinderen gebruiken apps om verhalen te schrijven, te vertellen en aan elkaar te presenteren.

 

Het schrijfproces dat vooraf gaat aan het werken met apps.

Dit proces start met het schrijven van een script of het maken van een storybord. Daarbij gebruiken ze een format, een soort formulier met een matrix waarin zij in grote lijnen beschrijven waarover het verhaal gaat. Dat werken zij uit in verschillende scenes.  Welke achtergrond heb je nodig? Welke foto’s ga je gebruiken? Hoe zien de spelers er uit (kleding, attributen)? In plaats van schrijven zoals in een script, kun je bij een storybord ook tekenen of foto’s opnemen.

Als deze eerste stap is gezet, wordt het product uitgewerkt met behulp van de vooraf gekozen app waarmee je op diverse manieren achtergronden, foto’s, live opnamen en dergelijke kunt gebruiken.

 

Mogelijke apps voor het maken van verhalen.

 

Toontoontastic.

Kinderen maken een verhaal door avatars te laten bewegen op een achtergrond en daarbij het verhaal te vertellen. Zo wordt een aantal scenes opgenomen, die als video afgespeeld kunnen worden.

 

 

Gregreenscreenenscreen

Deze techniek wordt vaak gebruikt op televisie (weerman), in films en computerspellen. De kinderen gaan voor een groen scherm staan en op een tablet wordt dit scherm vervangen door meerdere beelden. Die achtergronden kunnen zij zelf maken (tekeningen, foto’s, bewegende beelden). Door middel van de greenscreen-techniek worden zij zelf voor hun achtergrond geplaatst.

 

Ststopop Motion Studio

De leerlingen bedenken een eenvoudig
verh
aal en schrijven een draaiboek/script. Ze maken foto’s en stemopnames die tezamen het verhaal vertellen. Dit resulteert in een stopmotion-filmpje.

 

Adobe Voicevoice

Met deze app maken kinderen aan de hand van icoontje, foto’s en eigen geluid (stem) hun eigen verhaal.

 

 

Tetellllagami

Kinderen kiezen een avatar en passen die aan hun wensen aan. Vervolgens kiezen ze een achtergrond (eigen foto o.id.) een laten de avatar een door henzelf ingesproken boodschap of verhaal vertellen. Tijdens het afspelen daarvan beweegt de avatar lichaam en mond.

 

comicComic Maker

Kinderen kiezen een format (bijv. een verhaal in 6 plaatjes) waar ze foto’s, plaatjes en tekstwolkjes in plaatsen.

 

 

Ervaringen

Onze ervaringen met deze apps zijn over het algemeen positief. De leerlingen kunnen met weinig instructie, aansluitend bij de 21e-eeuwse vaardigheden, de apps gebruiken. Ze doen succeservaringen op en zijn zich er vaak niet eens van bewust dat zij met taal bezig zijn. Gemaakte producten kunnen eenvoudig getoond en gedeeld worden.

Natuurlijk kom je wel eens in-app-aankopen tegen. Dat kan vervelend zijn, maar het kunnen ook welkome aanvullingen zijn.

Een aandachtspunt is het feit dat niet alle apps op alle mogelijke tablets werken. In voorkomende gevallen zal in de verschillende app stores naar alternatieven gezocht moeten worden.

 

Tags: ,
Geplaatst onder: ixperium Arnhem, Taal | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*