Totaalconcept voor opleiden, onderwijs en onderzoek

28-12-2015 door Justine van den Berg

John Schobben is bestuursadviseur van ROC de Leijgraaf. De school stelt zich continu de vraag: ‘Waar willen we naartoe en hoe doen we dat?’


Waarom is de professionaliseringsaanpak Leren en lesgeven met ict zo belangrijk?
‘Daadwerkelijk professionaliseren is een continu proces, dat ook echt de diepte in gaat. Als je slechts af en toe een activiteit organiseert, beklijft het geleerde niet en doet iedereen al snel wat hij daarvoor al deed. Je komt er bovendien niet met het aanleren van wat tooltjes; voor professionalisering is context nodig. En ook een gefundeerde basis. ROC De Leijgraaf en de HAN werken daarom in het blended learning-project vanuit een totaalconcept waarin opleiden, onderwijs en onderzoek samenkomen. De professionaliserings- aanpak geeft ons richting en handvatten.’

Hoe professionaliseren de docenten zich?
‘Designteams, met daarin docenten van De Leijgraaf en onderzoekers en experts van het iXperium, ontwikkelen en onderzoeken haalbare, toepasbare en werkbare leerarrangementen met ict. Die arrangementen moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. Bijvoorbeeld dat ze inzetbaar zijn binnen alle sectoren en niveaus en dat ze transportabel zijn en dus in verschillende klaslokalen kunnen worden gebruikt. De tools die ontwikkeld worden moeten ook in de Leijgraaf-setting passen: ons ROC heeft verschillende locaties, dus een goede vorm van afstandsleren is zeer interessant. We willen bovendien dat mensen leren hoe ze binnen nieuwe didactische werkvormen weer andere mogelijkheden en niches kunnen ontdekken.’

Is de inzet van ict per definitie de oplossing en hoe zetten jullie ict al in?
‘De relatief nieuwe fenomenen ict en social media zijn niet per definitie de oplossing, maar werken voor blended learning vaak wel heel motiverend. Dat komt omdat ze doorgaans een-op-een interactief zijn: de leerling krijgt ter plekke en persoonlijk feedback. Daarnaast zorgen bepaalde ict-toepassingen voor een directe succesbeleving. Denk aan spelletjes waarbij een goede score de leerling naar een hoger level tilt. We hebben bijvoorbeeld al een ondernemersspel en een simulatieprogramma voor de secretariaatspraktijk. Daarnaast werken we met klassikale programma’s, waarbij de docent een digitaal platform gebruikt om een vraag te stellen; de antwoorden van de leerlingen bepalen hoe de docent vervolgens klassikaal – en heel gericht – op een thema in gaat.’

Wat is belangrijk voor scholen die willen starten met professionalisering?
‘Professionalisering gaat gepaard met diepgaande veranderingen in vaak grote organisaties. Waar begin je dan? Wij namen de docenten als startpunt. We vroegen hen naar hun persoonlijke doelen en legden die naast de doelen van de organisatie. Vervolgens deden we datzelfde met de afzonderlijke teams. Zo zorgden we dat het individuele samenstroomde met de teamopvattingen. Maar ook daarna moet je continu bezig blijven met de vraag ‘Waar willen we met z’n allen naartoe en hoe doen we dat?’. De samenwerking met het iXperium is voor ons zo belangrijk, dat onze locatie in Oss vanaf januari 2016 onderdak biedt aan de derde iXperium-vestiging.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*