Toekomst voorspellen met stop-motion

15-07-2014 door Justine van den Berg

Blog van Mara, student van HAN-Pabo

Maandag 26 mei: 

09.00 uur: Een groep vol enthousiaste kinderen stroomt binnen. Nog even de puntjes op de i zetten en ons ontwerpgroepje is klaar om de kinderen te ontvangen! Gewapend met een waarzegster, 6 ipads, 4 ‘experts’ en heel veel materiaal gaan wij vandaag de kinderen enthousiast maken om stop-motion filmpjes te maken.

Ons doel hierbij is wel om zo min mogelijk voor te ‘kauwen’ en de leerlingen zoveel mogelijk zelf te laten doen. Zelf ontdekken, experimenteren tot uiteindelijk presenteren.

Om leerlingen hierbij nog zoveel mogelijk te stimuleren om dit op een redelijk tempo te doen, voegen we er een competitie-element aan toe: 2 groepjes beginnen tegelijk, wie heeft als eerste alle ‘toekomstelementen’ in hun stop-motion verwerkt?

blog jeanine, Mara en Amy

De verwerking verliep soepel, de leerlingen kregen van ons handvatten mee om hun stopmotion filmpje vorm te geven. Dit deden wij door de waarzegster kaartjes mee te geven aan de leerlingen, waarop 3 dingen zijn te vinden die in hun toekomst voor gaan komen (de context). De uitdaging was om deze 3 elementen te verwerken in het stop-motion filmpje (in de praktijk). Dit was tevens een mooie manier om voor ons, als studenten, zeker te weten dat leerlingen de koppeling leggen naar het thema ‘toekomst’. Op een speelse wijze leerlingen sturen en toch vrij laten in hun reis naar het eindproduct.

 

Er kwamen erg veel leuke, mooie resultaten uit de opdracht.

2 aspecten vielen mij vandaag vooral op:

– Tijdens het atelier merkte ik dat leerlingen nog zelfstandiger waren dan ik zelf had verwacht: het inspreken van geluid, het bekijken van het filmpje, het toevoegen van foto’s achteraf, bij veel dingen werden wij om hulp gevraagd, maar wat waren enkele kinderen toch competent in het werken met ICT middelen! Een mooi inzicht over de vaardigheden m.b.t. ICT binnen 1 klas.

– Tijdens de evaluatie konden de leerlingen aangeven welke ICT activiteit zij het leukst vonden. Wat ik had verwacht? Dat leerlingen allemaal zouden kiezen voor de robot of de Xbox!

Wat was het resultaat? De interesse van de leerlingen en de mening over de activiteiten waren zo verdeeld, elke activiteit had wel een paar ‘fans’! ;)

Ik denk dat wij er als pabo-klas goed in zijn geslaagd om de verschillende leerstijlen van kinderen aan te spreken en in te zetten.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*