Terugblik iXpiratiemiddag ‘Op safari door de 21ste eeuw’

17-11-2015 door Pieter van Rooij

Op 21 oktober 2015 vond de eerste Nijmeegse iXpiratiemiddag plaats. Deze middag had als titel ‘Op safari door de 21ste eeuw’. Bijna 100 leerkrachten namen deel aan een reis langs verschillende inspirerende activiteiten. In dit blog lees je wat zij precies hebben gedaan en hoe zij het hebben ervaren.

 

Opening

Vanuit de gedachte ‘teach what you preach’ hadden we onszelf de uitdaging gegeven zo min mogelijk ‘zitten en luisteren’ in te bouwen in het programma. Nadat de deelnemers (leerkrachten, ict-coördinatoren, ib-ers, directeuren, etc) hun koffie op hadden werden zij uitgenodigd om in de collegezaal plaats te nemen. Toen ze allemaal een plekje hadden gevonden ging het licht uit en werd het volgende filmpje getoond:

YouTube voorvertoningsafbeelding
Het filmpje is gemaakt met behulp van de Greenscreen app van DoInk op de iPad (Windows alternatief: ‘I can present‘) en iMovie op een Macbook (Windows alternatief: Movie Maker) om het filmpje te monteren. 

Aan het eind van het filmpje werden de deelnemers (aan de hand van een gekleurde stip in hun safarigids) in groepjes verdeeld. Elke groep werd door een reisleider (Pabo-student) meegenomen naar de eerste activiteit. De opening werd door de deelnemers in de evaluatie beoordeeld met een 8.

Workshop ‘Naar buiten met ict’

In de workshop ‘Naar buiten met ict’ werden de deelnemers na een korte introductie voorzien van een device en meegenomen naar buiten. Vooraf hadden onze mediamentoren Frank en Wouter een route uitgezet in de omgeving van het i/o gebouw met behulp van de app Tour to do. Al bij de voordeur van het i/o gebouw moest de eerste vraag worden beantwoord. Na elke beantwoorde vraag kwam het volgende routepunt in beeld. Zo moesten de deelnemers op station Heyendaal opzoeken wat een retourtje Arnhem kost en moest ter hoogte van de Heyendaalseweg een groepsfoto gemaakt worden. In de evaluatie door de deelnemers lazen wij dat verschillende scholen met deze app een ‘Tour’ rond de school willen ontwikkelen. Uiteraard willen we vanuit het iXperium hierbij graag ondersteunen. Deze workshop werd beoordeeld met een 7,5 gemiddeld.

Workshop ‘Programmeren met Scratch’

Vanuit het onderwijsveld en de overheid is er veel interesse voor programmeren in het onderwijs. Er gaan zelfs stemmen op om programmeren vast in het onderwijscurriculum op te nemen. In de workshop ‘Programmeren met Scratch’ maakten de deelnemers op een laagdrempelige manier kennis met programmeren. Beginners konden met Scratch Junior in een grafisch aantrekkelijke omgeving eenvoudige opdrachten programmeren. Degene die al wat ervaring hadden met programmeren konden zichzelf uitdagen met het programma Scratch. Overigens is ook www.code.org een zeer laagdrempelige manier om te proeven aan de beginselen van programmeren. Deelnemers geven in de evaluatie terug dat ze het vooral opvallend vonden hoe eenvoudig het eigenlijk in de klas te gebruiken is. Diverse toepassingen zijn gewoon gratis beschikbaar en voor verschillende platforms geschikt. De workshop kreeg een 7,6.

Workshop ‘Mystery box/ Show your talent’

Dit vonden wij zelf de spannendste workshop. Deelnemers werden uitgedaagd om met behulp van hun eigen intelligentie (MI, bijvoorbeeld verbaal linguïstisch, muzikaal of logisch mathematisch) en de ict-toepassingen die we in het iXperium klaar hadden liggen (Makey Makey, iPads, Android tablets, laptops, Lego Stopmotion, Beebot, Bluebot, Jumpido, Swinxs, Greenscreen, iMovie, Videolicious) een probleem (in dit geval tafels oefenen) op te lossen. We zijn van plan om dit ook aan te gaan bieden als arrangement in het iXperium. Binnenkort kun je dit dus ook met je klas of team komen doen. Met een 7,8 werd deze workshop positief beoordeeld.

Kortom

We zijn blij met de geslaagde iXpiratiemiddag. De opkomst en de reacties/evaluaties stemmen ons positief. De volgende iXpiratiemiddag zal plaatsvinden op woensdag 20 april 2016. Blokkeer deze middag dus vast in je agenda!
YouTube voorvertoningsafbeelding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*