TABLIO – Call voor good practices voor differentiatie in de klas met behulp van mobiele apparaten

14-03-2017 door Pierre Gorissen

Leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs (PO en VO) verschillen in een aantal opzichten van elkaar. In Europa is er een grote behoefte aan onderwijs dat recht doet aan verschillen tussen leerlingen zodat elke leerling op een manier onderwijs krijgt die het beste bij hem of haar past. We willen ervoor zorgen dat alle leerlingen zich sociaal opgenomen voelen, uitgedaagd en ondersteund worden om voorgestelde leerdoelen te halen, en hen voorbereiden om stevige professionals en actieve burgers te worden. Het TABLIO project werkt aan deze uitdaging door middel van het gebruik van mobiele apparaten (zoals tablets, laptops, chromebooks, phablets) om recht te doen aan verschillen binnen het PO en VO.

Wat is TABLIO?

TABLIO is een Key Action 2-project binnen het Erasmus+ programma. In het project werken zeven partners uit zes Europese landen samen: België, Slovenië, Turkije, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Elke partner onderschrijft de lokale, nationale en Europese noodzaak voor onderwijs dat recht kan doen aan verschillen via het gebruik van mobiele apparaten. Het project is in december 2016 van start gegaan en loopt tot mei 2019.

Doelstellingen en opbrengsten

De belangrijkste doelstellingen en opbrengsten van het project zijn:

  • Het ontwikkelen van een ontwerp-toolkit die leraren ondersteunt bij het gebruik van mobiele apparaten om recht te doen aan verschillen;
  • Het ontwikkelen en beschrijven van good practices in de Europese partnerlanden;
  • Het organiseren van (inter)nationale bootcamps voor leraren.

Wat gaan we nu doen?

We willen een overzicht maken van good practices bij het recht doen aan verschillen in de klas via het gebruik van mobiele apparaten in het PO en VO. We doen dat in alle zes deelnemende landen, dus ook in Nederland!

Dien je praktijkvoorbeelden in!

  • Maak jij binnen jouw school of klas gebruik van mobiele apparaten ten behoeve van het recht doen aan verschillen?
  • Zorg jij ervoor dat je, met hulp van mobiele apparaten, beter recht doet aan verschillen tussen leerlingen op het gebied van interesse of voorkennis?
  • Hou je rekening met verschillen tussen leerlingen bij het ontwerpen van je onderwijs door te differentiëren in inhoud, proces of gebruikte hulpmiddelen en gebruik je daarbij mobiele apparaten?
  • Vind je jouw klas of lessen een goed voorbeeld van hoe je mobiele apparaten kunt gebruiken om recht te doen aan verschillen en ben je bereid jouw voorbeeld te delen met een team van (internationale) onderwijsvernieuwers?

[NAAR HET FORMULIER]

(Wil je eerst meer weten? Lees dan nog even door!)

Wat moet ik doen?

Als je minimaal op een van bovenstaande vragen JA antwoordt, meld ons dan je praktijkvoorbeeld! We nemen daarna snel contact met je op voor een vervolggesprek (op jouw werkplek of via Skype) om je voorbeeld verder aan ons toe te lichten, waarna wij je voorbeeld met de andere partners zullen delen.

Waarom zou ik dat willen?

In ruil voor je tijd krijg je:

  • Een uitgebreide beschrijving van jouw good practice en een analyse op basis van een theoretisch raamwerk om good practices onderling te vergelijken
  • Je krijgt deskundige feedback op je good practice door een team van (internationale) onderwijsvernieuwers
  • Je krijgt erkenning in de vorm van een speciale TABLIO-badge (als jouw voorbeeld voldoet aan de kwaliteitscriteria)
  • De beste praktijkvoorbeelden worden opgenomen in de online “wall of fame” als onderdeel van de TABLIO toolkit
  • Je wordt automatisch een belangrijk lid van de internationale TABLIO gemeenschap
  • Je wordt als eerste geïnformeerd over de voortgang en het resultaat van het project

Wil je bij TABLIO betrokken blijven?

Ook als je nog geen praktijkvoorbeeld hebt om te delen, kun je bij het project betrokken worden. Maak dan gebruik van hetzelfde aanmeldformulier, waarin je kunt aangeven dat je nog geen good practice hebt, maar wel graag op de hoogte wilt blijven. Je ontvangt dan updates over de bootcamps, beschikbare tussenproducten, etc.

Heb je naar aanleiding hiervan nog vragen, neem dan contact op met Pierre Gorissen (pierre.gorissen@han.nl) of Pashiera Barkhuysen (pashiera.barkhuysen@han.nl).

[NAAR HET FORMULIER]

Tags:
Geplaatst onder: Onderzoek | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*