Taal 3.0 (bloggen in de klas)

07-04-2015 door Koen Steeman

Wanneer heb jij voor het laatst iets geschreven? En als je je boodschappenlijstje niet meetelt? In onze digitale samenleving neemt ict steeds meer een nadrukkelijke plek in, in ons onderwijs ook. Toch is het nog steeds zo dat schrijfles op elke basisschool gegeven wordt, terwijl het leren typen met tien vingers nog lang niet overal in het curriculum is opgenomen. Allebei is het belangrijk, maar nog belangrijker is dat de visie die we hebben op innovatie in het basisonderwijs curriculumbreed en vakoverstijgend is!

Met curriculumbreed bedoel ik dat ict geïntegreerd met andere vakgebieden zijn plek begint op te eisen in het hele basisonderwijs. In deze blog beschrijf ik hoe dat met het taalonderwijs gebeurt. Een belangrijk uitgangspunt van onderwijs is dat de lesstof voor de leerlingen pas gaat leven als zij het als zinvol ervaren. Zo is dat bij taal niet anders. Een stelopdracht schrijven over een sportdag (die niet echt is) omdat het hoofdstuk toevallig dit voorstel doet of het schrijven van een brief naar een vriend die niet bestaat zijn voorbeelden van opdrachten die in elke taalmethode wel aanwezig zijn. Hoe kan ict er nu voor zorgen om dit taal- of eigenlijk stelonderwijs interessanter te maken?

Anne Blog

Bij Jeelo (een innoverende wereldoriëntatiemethode) wordt taal gebruikt als instrument om inhoud over te brengen en te laten leven. Een prachtig voorbeeld doet zich voor bij het thema ‘zorgen voor dieren’. Nadat leerlingen kennis en vaardigheden hebben opgedaan over het verzorgen van een huisdier, moeten ze dit gaan toepassen en (het belangrijkste) hierover verslag doen. Dit verslag gebeurt echter door middel van een blog! Elke leerlingen heeft geleerd wat een blog is en hoe je er één moet opzetten, de rest is kinderspel.

Bij Anne schieten haar vingers over het toetsenbord. Na het bezoek van professioneel bloggster Patricia de Ryck aan de klas heeft ze genoeg inspiratie opgedaan om te bloggen. Eerst gaat ze zich voorstellen, daarna gaat ze per dag vertellen hoe ze haar huisdier verzorgd heeft. De meester en haar ouders kunnen via ‘comments’ feedback geven op haar blogs en zelf bekijkt ze enthousiast hoeveel views ze heeft gehad. Als je Anne vertelt dat ze nu met een taalles bezig is, kijkt ze je vreemd aan. Taalonderwijs in de 21ste eeuw: missie geslaagd.
Nieuwsgierig geworden? Bekijk Anne’s blog!

Het iXperium is bezig met het ontwikkelen van het leerarrangement: Taal 5.0. Doelstelling is dat leerkrachten en leerlingen, door middel van een bezoek aan het iXperium, in contact komen met een vernieuwende en innoverende manier van taalonderwijs. Wat moet er volgens jou zeker in dit leerarrangement aanwezig zijn?

 

 

Geplaatst onder: Geen categorie | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*