Studenten delen hun ervaringen tijdens de miniconferentie ‘ict in de klas’.

28-01-2015 door Frank Thuss

Woensdag 14 januari was het Canisius College gastheer voor de miniconferentie “ICT in de klas”. Twaalf studenten van de lerarenopleiding Aardrijkskunde presenteerden in zes thema’s hun ervaringen met ict in de klas voor een zaal vol geïnteresseerde leraren en studenten. Justine blogde vorige week al over de eerste presentaties; in deze blog kijk ik naar de overige presentaties en naar mijn algemene indruk van de miniconferentie.

Studenten van de lerarenopleiding aardrijkskunde bedachten tijdens hun stage verschillende werkvormen waarin leren met ict centraal stond. In kleine groepjes presenteerden de studenten kort hun bevindingen aan een goed gevulde collegezaal van het Canisius College. Nou, ga er als aanstormende leraar maar aanstaan om die ene, net iets te oude, sceptische collega in een iets te volle zaal te overtuigen van de meerwaarde van ict in de les. Gelukkig waren de presentaties zonder uitzondering enthousiast en aanstekelijk, ook als het ict-experiment in een enkel geval eigenlijk helemaal niet zo goed gelukt was. Dan kun je er het beste maar eerlijk en open over zijn, dat landt het beste in zo’n zaal. De locatie is van de miniconferentie is ook goed gekozen: Het Canisius College is namelijk tijdelijk ingetrokken in een voormalig gebouw van de faculteit Educatie van de HAN. Hier en daar bespeur ik zelfs nog wat oude pabo-wegwijzers. Rondlopen hier voelt daarom soms een beetje als ‘urban exploring’ en dat past volgens mij ook prima bij jonge leraren aardrijkskunde die de mogelijkheden van ict in de klas verkennen. Kortom, een goed georganiseerde en inspirerende miniconferentie, waarvan er hopelijk nog vele volgen. En ik mocht de miniconferentie ook nog eens kort openen en afsluiten! De volgende zaken vielen me verder op bij de presentaties:

  • De studenten kiezen in hun experiment vaak een ict-tool als uitgangspunt; in de presentatie ‘Adaptieve leersystemen’ keken de studenten bijvoorbeeld hoe de zelfstudie-app Drillster het leren leuker en beter kon maken. Bij een experiment lijkt het me prima om bij de technologie te beginnen, technologie kan immers verleiden en inspireren. Bij een volgend onderzoek zou men kunnen starten bij een onderwijskundig probleem of bij een vraagstelling, en daar vervolgens de technologie bij zoeken.
  • Sommige studenten refereerden naar hun leerlingen als ‘een doelgroep die is opgegroeid met ict’, alsof er een digitale kloof bestaat tussen leerlingen van een middelbare school en studenten van een lerarenopleiding. Grappig, want in de lerarenopleiding zien wij onze studenten juist vaak als een digitale generatie.
  • Conferenties zijn m.i. ook mooie plekken om weer eens nieuwe ict-tools te leren kennen. Zondle kende ik bijvoorbeeld nog niet. Met Zondle kun je als docent eenvoudig educatieve games maken; tijdens een van de presentaties zagen we hoe eenvoudig dit werkte.

2 responses to “Studenten delen hun ervaringen tijdens de miniconferentie ‘ict in de klas’.”

  1. Pierre schreef:

    Voor wat betreft het eerste punt zou het ook interessant zijn om te kijken wat de oorzaak is: is het beginnen bij de tool een gevolg van “onvolwassenheid” in het ICT gebruik door de studenten of is het een gevolg van de wijze waarop de opdrachten voor de experimenten geformuleerd worden?

    Voor wat betreft het tweede punt: is dat aangeleerd gedrag (d.w.z. napraten wat ze erover in de literatuur lezen) of daadwerkelijk door hen zo ervaren (gaven ze bv ook voorbeelden van wanneer dat verschil er ook bleek te zijn)?

    En wat punt drie betreft: helemaal waar! :-)

  2. Jaimy schreef:

    Beste Pierre,

    Leuk dat je de moeite hebt gedaan om hier op te reageren. Ik ben de lerarenopleider die de opdracht aangestuurd heeft.

    Wat betreft het eerste punt; de oorzaak is inderdaad dat het een gevolg is van de wijze waarop de opdracht voor de student is geformuleerd.

    Punt 2; . Ik weet eigenlijk niet goed wat de bron van zijn uitspraak was maar opvallend was het zeker. Ik denk dat het voorkomt uit een combinatie tussen de ervaring dat sommige leerlingen wel erg handig zijn met de knoppen en het herhalen van een vaak gehoorde uitspraak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*