STEAM is hot! Mijn terugblik op de BETT

28-01-2017 door Pieter van Rooij

Terwijl half onderwijsminnend Nederland zich verzamelde in de Jaarbeurs voor de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) mocht ik namens het iXperium Centre of Expertise leren met ict naar de Bett in Londen. Voor mij de derde keer dat ik de Bett bezocht en de vorige twee bezoeken waren zeer inspirerend dus mijn verwachtingen waren hooggespannen.

De verwachting die ik voorafgaand aan de beurs had is absoluut uitgekomen. STEAM (in Engeland vaak STEM genoemd) had een prominente rol op de beurs, evenals DIY (Do It Yourself). Beide trends hangen samen met de Maker Movement. Gaaf om te zien dat er steeds meer en duurzamere verbanden ontstaan tussen technologie en andere vakken op school. Hierover verderop meer.

Wat mij verder opviel op de Bett was het grote aantal digitale schoolborden, touchscreens, laptops, opbergsystemen, netwerkcomponenten, audioapparaten etc. dat er aangeboden werd. Aanbieders van 3D printers waren er daarentegen veel minder dan de afgelopen jaren.

STEAM, DIY en robotica

Heb ik dan helemaal niks nieuws of inspirerends gezien? Integendeel! De wijze waarop de Britten DIY hardware zoals Arduino, Raspberry Pi en MicroBit in hun STEAM onderwijs combineren met Scratch (bijna bij elke stand op de Bett in gebruik) om kinderen van onderbouw basisschool tot bovenbouw voortgezet onderwijs te blijven interesseren voor ontdekkend leren en technologie was voor mij een eyeopener.

STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts Mathematics, (Wetenschap, Technologie, Bouwkunde, Kunst en Rekenen/Wiskunde).
STEAM is helemaal niet nieuw, maar de laatste tijd wel weer in opkomst, mede door de Maker Movement. Ook wordt STEAM steeds vaker gekoppeld aan wereldoriëntatie vakken. Zo kun je bijvoorbeeld, door technologie ondersteund, allerlei natuurkundige proeven doen.
Zo was er in de ‘Microsoft Maker Space’ een weerstation en een interactieve handschoen geknutseld van ‘kosteloos materiaal’ i.c.m. met Arduino’s en enkele sensoren.

Raspberry Pi laat kinderen hun eigen laptop maken met de Pi-Top en MicroBit (een initiatief van de BBC) worden ook lustig toegepast en gecombineerd met allerlei sensoren.
Microbit heeft tegenwoordig ook een Nederlandse website en is in Nederland verkrijgbaar via SOS SolutionsKiwi Electronics en IT Randsteden.
Ook de combinatie van DIY hardware, Scratch en robotica heb ik veel gezien op de BETT.
Ik ben verschillende robotjes tegengekomen die ik nog niet kende, die wellicht de moeite van het bekijken waard zijn. De Ohbot. Dit is een robothoofd dat je met Scratch kunt besturen. Deze robot is anders omdat hij geen benen/wieltjes heeft waarmee hij kan voortbewegen. Zeven motortjes zorgen ervoor dat je zijn hoofd, ogen, oogleden, lippen en spraak kan besturen.

Phiro is een Amerikaanse robot die compatible is met Arduino en Lego en kan geprogrammeerd worden met Scratch, maar ook met ‘Swish cards’ die je door de robot heen haalt als een pinpas.
Met BinaryBots bouw je een robot van karton om een MicroBit heen. Deze programmeer je met Scratch.
TTS (bekend van o.a. de BeeBot) komt met een gamecontroller die je met Scratch kunt programmeren. Opdrachten in Scratch worden dan bijvoorbeeld: IF tilt left, THEN move left.
Een van de robot-aanbieders, EdBot, heeft voor kinderen die ‘klaar’ zijn met Scratch ook meer gecompliceerde en uitgebreide programmeertalen in hun pakket, zoals Python en Java.
Wunderkind is een startup waarbij een robot wordt opgebouwd uit modules met sensoren, evenals Modi. Dit laatste voorbeeld is meer geschikt voor VO dan voor PO.

Virtual Reality en 360 graden video

Er waren diverse partijen aanwezig die zich bezig houden met AR, VR, MR en 360 video. Veative, OctagonClassVR. Helaas heb ik hier geen verrassende ontwikkelingen gezien. Al deze partijen hebben mooie content (Discovery Education) waarmee kinderen verwonderd kunnen raken. Op mijn vraag of ze naast hun consumptieomgeving ook aan het ontwikkelen zijn op het gebied van het laten ontwerpen of aanpassen/verrijken van virtuele omgevingen door leerlingen kreeg ik overal het antwoord dat ze van plan zijn om dat te ontwikkelen in het komende jaar.

 

Mobile devicemanagement

Ik heb weinig verstand van beheeroplossingen, maar het mobile device managementsysteem van Radix lijkt de oplossing te bieden voor het grootste probleem bij BYOD en scholen die bewust met meerdere platforms een rijke leeromgeving creëren: ‘Hoe beheer ik al die verschillende soorten devices?’ In dit MDM kunnen Android, Chrome OS, Windows en iOS devices worden ingesteld, beperkt, geïnstalleerd en overgenomen (remote controle) in één beheeromgeving.

Voortgezet onderwijs

Voor het VO vond ik het Nederlandse LessonUp erg interessant. In deze omgeving kan een leerkracht snel en eenvoudig lessen maken. In een Powerpoint achtige opzet (je kunt ook je Powerpoints als beginpunt nemen) kunnen leerkrachten op een laagdrempelige manier filmpjes en quizvragen (ook open vragen) toevoegen aan hun les. In de gratis variant heb je de beschikking over alle functionaliteiten behalve het handig terugvinden van eigen lessen en lessen die binnen de eigen school worden gemaakt.

Iets wat ik nog niet kende, maar wat in mijn ogen absoluut kansrijk is voor het Nederlandse onderwijs (zeker voor VO) is het Teacher Dashboard van Office 365. In deze webomgeving wordt de OneDrive van leerlingen gebruikt als online werkplek waar docenten opdrachten aan groepen leerlingen kunnen geven en de voortgang van deze opdrachten kunnen zien en kunnen beoordelen. De basis variant van het teacher dashboard is gratis beschikbaar voor het onderwijs.

Kapture8 is ook een online omgeving voor docenten en studenten. Het grootste verschil met het teacher dashboard van Office 365 is dat bij Kapture8 de nadruk ligt op de app waarin studenten documenten, audio, video en foto’s kunnen uploaden in hun digitaal portfolio. Docenten zien in hun online omgeving de voortgang van de studenten. Ook kan het werk ‘ingeleverd’ worden bij de docent en worden beoordeeld.

Middelbaar en hoger onderwijs

Voor MBO en HBO waren er vooral aanbieders van online portfolio’s en online examens. Zo is DigiExam een Zweeds bedrijf dat een omgeving heeft gemaakt waarin examens (tot nu toe veelal in het hoger onderwijs) digitaal kunnen worden afgenomen, ingeleverd en beoordeeld.
I am Progrez is een Nederlandse startup die een game heeft ontwikkeld (Ready4Work) voor bijna afgestudeerden om hun softskills aan te tonen. Steeds meer werkgevers willen op je CV niet alleen zien of je een diploma hebt, maar ook wat je visie, je leiderschapskwaliteiten, teamworkkwaliteiten en ambities zijn.

Al met al heb ik een inspirerende dag gehad op de BETT. Ben jij nou ook op de BETT geweest of heb je de NOT bezocht en heb je daar iets gezien wat de moeite waard is? Laat het ons weten in de comments onder dit bericht of via onze sociale media kanalen!

3 responses to “STEAM is hot! Mijn terugblik op de BETT”

  1. Georgette schreef:

    Helder verslag van een ongetwijfeld boeiend bezoek!!

  2. Koen schreef:

    Mooi verslag Pieter!

  3. Eric schreef:

    Compacte omschrijving, dank.
    Dit bericht zal ik delen met anderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*