Stappen tellen met de Micro:Bit

12-06-2018 door MMH Coolen

Het is een drukte van jewelste op de speelplaats van Bs Op de Heuvel in Groesbeek. Kinderen stappen met grote passen over het schoolplein. Op zich geen bijzonder fenomeen hoor ik je denken, maar er is iets niet alledaags gaande. Steeds staan er groepjes kinderen voorovergebogen en ze lijken overmatig geïnteresseerd te zijn in elkaars schoenen…

Een oma, zojuist klaar met haar uurtje bejaardengym in ’t Voorzieningenhart (waar de school onderdeel van is), komt naar buiten gelopen en neemt het tafereel eens goed in haar op.
Haar oog valt op een groepje kinderen. Ze staan met z’n allen over de schoenen van hun klasgenootje gebogen en discussiëren er fanatiek op los!
Oma ziet dat er iets aan de schoen bungelt en bij weer een ander zit datzelfde, maar dan weggestopt in een sok.

“Wah hedde ge now ien ow schoen gestopt kiend?”
“Een computertje met lampjes” antwoordt een meisje uit groep 6.
“Jonge, da is ewwel nie moi, ummes?”
“Ja, heel mooi. We hebben het in de klas geprogrammeerd” 
en het meisje ontdoet het apparaatje van haar schoen om het aan de oma te laten zien.
“Het computertje heeft lampjes. We meten hoe groot de speelplaats is. We hebben er een stappentellertje van gemaakt.”
“Keh, keh, keh
” zegt oma tegen een gymgenootje die ook naar buiten is gekomen.
“Die kiender leren toch nie als wej vroeger, ummenie?”
“Da kunde toch nie mer vur ow trekken as gé dit stelleke bekiekt? Da was heel anders bej ons, nie?”
Oma twee knikt bevestigend.



Inderdaad, de oma’s hebben een punt, want anders is ‘t! Al is deze vorm van rekenen verre van alledaags.
De kinderen werken met de zogenaamde Micro:Bit, een minicomputertje met 25 LED-lampjes. Het is speciaal ontwikkeld voor kinderen om te leren programmeren en om de mogelijkheden van elektronica te ontdekken. Het apparaatje doet een beroep op je creativiteit. Het beschikt over vele sensoren en door het te programmeren biedt het kansen om programmeren betekenisvol in te zetten bij vele projecten en vakgebieden.

En laat dat nou precies zijn wat de kids van Op de Heuvel aan het doen zijn… Met de zogenaamde “Blocks Editor”, een laagdrempelige programmeertaal, programmeren ze heuse stappentellers en kompassen, wat dankzij de bewegingssensor en magneetvelden van de Micro:Bit mogelijk is. Door blokjes te slepen en aan elkaar te hangen ontwerpen ze op een grafische wijze een script. Iets wat je online via makecode.com  realiseert.
Zo komt het dat de kinderen van groep 6-7 als ware programmeurs naar buiten wandelen om hun geschreven scripts te testen en om metingen uit te voeren op de speelplaats. En ja, dan wordt een rekenles leuk!

“Geniet r mar van kiend, vur gé ’t wet staode te gymmen tussen t alt vel.”

Zichtbaar geamuseerd lopen de dames gearmd van het schoolplein af.

Ben jij ook geïnteresseerd om te werken met de Micro:Bit? In het iXperium helpen we je er graag mee op weg, zodat je het betekenisvol kunt integreren in jouw les.

 

Eén reactie op “Stappen tellen met de Micro:Bit”

  1. Carol Burgers schreef:

    Op de basisschool in Beuningen, waar ik onder andere dit experiment met de micro:bit ook heb laten doen door kinderen van groep 6, 7 en 8, was eigenlijk de kers op de taart, dat de kinderen, toen ze dachten, dat het aantal stappen dat de micro:bit gemeten had, niet klopte, er zelf achter kwamen dat de stappenteller alleen de stappen had geregistreerd van de voet waaraan de micro:bit was vastgemaakt. Ze verdubbelde vervolgens het aantal stappen en kwamen daardoor op een reële schatting van de gelopen afstand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*