Social learning met Trello

01-10-2015 door Frank Thuss

Donderdag 24 september kwamen leraren uit voortgezet onderwijs en mbo naar iXperium Nijmegen voor de iXpiratiemiddag Smart Learning. De deelnemers gingen in teams gaan de slag met Virtual Learning, Smart Learning, Social learning en Smart Body. Ikzelf mocht samen met collega Petra Peeters van de studie opleidingskunde de workshop ‘social learning’ begeleiden.

Het doel van de workshop was om kennis te maken met hoe je als leraar social learning kunt inzetten. De leraren gingen in groepjes aan de slag met het bedenken van een social learning- leerarrangement voor een fictieve casus (een schoolproject waarbij de leerlingen projectmatig een vluchtelingenopvang moesten organiseren). De leraren moesten daarbij een sociale leeromgeving opzetten in Trello, die zij met hun fictieve leerlingen zouden gebruiken.

In het eerste deel van de workshop waren de leraren vooral druk met het verkennen van alle mogelijkheden van Trello. Trello is een online tool die eigenlijk bedoeld is voor het online samenwerken in projecten, maar ook prima gebruikt kan worden als kleinschalige sociale leeromgeving. Na het experimenteren ging de discussie snel over naar de casus: hoe laten we onze fictieve leerlingen nu leren volgens social learning? Welke online en offline werkvormen passen daarbij? Petra Peeters kon goed ondersteunen bij deze vragen, aangezien zij als docent zelf betrokken is geweest bij een ‘MOOCover social learning. Het was mooi om te zien dat aan het einde van de workshop veel leraren aan het nadenken waren over hoe zij social learning in hun eigen onderwijs zouden kunnen inzetten. Uiteraard ben ik nieuwsgierig of er leraren zijn die na de workshop concreet aan de slag zijn gegaan, laat het dan even weten in de comments!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*