Smart body

30-09-2015 door Justine van den Berg
Donderdag 24 september kwamen leraren uit voortgezet onderwijs en mbo naar iXperium Nijmegen voor de iXpiratiemiddag Smart Learning. De deelnemers gingen in teams gaan de slag met Virtual Learning, Smart Learning, Social learning en Smart Body.
De workshop Smart Body werd begeleid door Jules Lancee en Eva Eikhout van Reshape Center Radboud Umc. In de workshop maakten de deelnemers kennis met allerlei apparaten en apps waarmee je lichaamsfunctie kunt meten. Maar ook hoe je met je lichaam apparaten, tools of games kunt bedienen.
Eva droeg de hele workshop de healthpatch, een slimme pleister. In het Radboud umc zijn er pilots waar patiënten deze pleisters dragen. De pleisters meten verschillende lichaamsfuncties zoals temperatuur, hartslag, hartritme, ecg, bloeddruk maar ook je beweging (zitten, staan lopen) en een signalering of je valt. Via een app op een smartphone kun je de functies uitlezen, monitoren of analyseren.
myo   Werken met de Myo
De Myo is een slimme band om je onderarm. De Myo signaleert de spierbeweging in je arm en vertaalt deze naar een bedieningsfunctie. Zo kun je bijvoorbeeld door je middelvinger tegen je duim te bewegen de slides van je powerpointpresentatie bedienen. En met een veegbeweging met je hand ga je een slide terug. Maak een vuist en draai en je zoomt in, draai naar de andere kant en je hebt een pointer op je presentatie. Maar je kunt ook een game spelen door je hand of arm te bewegen. Dit soort toepassingen gaan we in de toekomst meer zien.
Muse
De Muse is hoofdband die hersengolven meet en direct doorstuurt naar een smartphone of tablet. Je kunt hiermee kijken hoe geconcentreerd je bent. Of een app kan je ondersteunen om stress te verminderen of je geheugen te verbeteren. Wij experimenteerden met een app die je begeleid in een meditatie. Afhankelijk van je hersengolven past de app de begeleiding van de meditatie en geluiden aan. Met verschillenden virtuele brillen konden deelnemers kennis maken met een virtuele wereld. Je zelf de bril op en ineens beweeg je je in een virtuele omgeving.
Daarnaast konden de deelnemers hartslag, zuurstofpercentage, bloeddruk, bloedsuiker, beweging meten met verschillende apps voor smartphones, smartwatches en tools. We gingen aan de slag met Withings blood pressure monitor (bloeddrukmeter), iHealth smart gluco monitoring system (glucosemeter), Google Cardboard (virtual reality bril), Cardio buddy (hartslag app), Fitbit Flex (activiteiten meter), iHealth wireless pulse oximeter (zuurstofsaturatiemeter), Checkme Viatom en Scanadu Scout (Hartslag, bloeddruk, zuurstofsaturatie, temperatuur).

Voor de meeste deelnemers was het een ervaring met veel verrassing en verbazing. Ongelofelijk dat dit al kan met relatief eenvoudige middelen.

IMG_3282  IMG_3283  IMG_3289
Wat gaan we er mee doen?
Maar wat kunnen we er mee in het onderwijs? De meeste docenten zagen voor zich dat de virtuele wereld ook in de klas komt. Dit biedt veel mogelijkheden. Zowel om leerlingen in een virtuele wereld te laten samen werken als individueel. Ook in opties om virtuele wereld te koppelen aan de werkelijke wereld zagen we veel mogelijkheden.
Alle meetapps en tools konden we verbinden aan biologie-, scheikunde- en natuurkundelessen. Maar ook aan doelstellingen om leerlingen meer te laten bewegen. Een van de deelnemers, een leraar biologie, past vooral de stappentellers en hartslagmeters al toe in zijn lessen. Hoe we ze in de toekomst terug gaan zien in onderwijs is nog niet helemaal helder. Maar wat we wel herkenden was dat dit soort apps en tools bijna alle beroepen gaan veranderen. En als ze beroepen veranderen dan dus ook de opleidingen voor die beroepen, op alle opleidingsniveau’s. Docenten en leraren in mbo en hbo opleidingen krijgen dus zeker te maken met dit soort media in beroepen en dus ook in hun onderwijs.
Wie weet kunnen we met deze media in de toekomst ook beter recht doen aan verschillen tussen leerlingen. Het zou mooi zijn als een simpele hoofdband je helpt om je beter te concentreren als je snel bent afgeleid. En wie weet is het in de toekomst normaal dat leerlingen even opstaan omdat hun smartwatch ze zegt dat het gezond is om even te bewegen (dat doen de smartwatches en apps op smartphones overigens nu al). Hoe ga je daar als leraar of docent straks mee om? En hoe gaan dit soort media jouw leven beïnvloeden?
Waar en hoe denk jij dat je in de toekomst dit soort meetapps en tools in je les gaat gebruiken? Of van welke app of tool droom jij, wat hebben jouw leerlingen nodig? We horen het graag! Laat je reactie achter onder de blog of op Facebook of twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*