Rube Goldbergmachine met Katapult, microbit en zwaartekracht

08-06-2018 door Justine van den Berg

Vanochtend kwamen ze binnen met hun dozen. Zo’n vijftig leerlingen liepen met hun in plastic verpakte dozen (het stortregende) naar HAN Pabo. Ouders hadden zich vrijgepland om leerlingen naar de HAN te rijden. Leraren glommen van trots van de prestaties van hun groep. Kortom, de verwachtingen waren hoog! En de leerlingen maakt het meer dan waar, hun projecten zijn verrassend goed. Wat een topprojecten kregen we te zien.

Leerlingen van De Wijzer, De Dorendal, Jongleren, ASV, St Jozefschool, St Martinus, Pieter de Jong-Kempenaer, Margarethaschool, De Buut, De Ziepe, De Ommezwaai en het Vierbeek College hebben afgelopen weken hard gewerkt aan hun onderdeel van de Rube Goldbergmachine. Ze kregen de opdracht om een creatieve en verrassende reactie te maken in een doos.

Iedere doos heeft een ingang en een uitgang. Er gaat een actie in en er komt ook weer een actie uit. De beste projecten uit iedere klas mochten vandaag naar HAN Pabo komen om hun doos te perfectioneren. Eind september gaan deze leerlingen met hun doos naar het landelijke maakfestival. Daar worden alle dozen die gemaakt zijn door leerlingen uit het hele land gepresenteerd. En ze worden die dag samengevoegd tot eén grote Rube Goldbergmachine. Dat wordt een superspannend dag.

De onderdelen van de Rube Goldbergmachine bestaan onder andere uit Angry-bird-effecten, een Lord of the rings avontuur in een doos, een haaienvijver, technisch vernuft, spannende leds en nog veel meer. Er was veel te zien en ook nog veel te perfectioneren. Gelukkig waren er veel experts in huis die de leerlingen konden adviseren.

 

De leerlingen begonnen met een ronde waarin ze aan elkaar hun kettingreactie lieten zien. Ze gaven elkaar tips en complimenten. Sem van Geffen kwam langs met drones en gaf een demonstratie. Daarna was er een ronde om samen met experts te kijken hoe de leerlingen hun doos nog spannender konden maken.

Roos Meerman hielp met de 3d-printer. Zo was er een ontwerp wat een kattepult nodig had. Een andere groep had een mooie ronddraaiende glijbaan verzonnen. Ook konden de leerlingen een prototype maken met klei, dat inscannen met de sprout en daarna 3d-printen.

Pauline Maas gaf advies en tips over het gebruik van microbits. Op haar ledverlichte schoenen liep ze door ons iXspace. En de leerlingen hingen aan haar lippen.

Lerarenopleider Albien Hendriks gaf de leerlingen tips hoe ze hun vragen kunnen formuleren. Mediamentoren Ron Does, Itske Tersteeg, Sjaak Janssen en Joost Adema hielpen de leerlingen om de gehele constructie goed te doordenken. En projectleider Maarten Hennekes? Die liep met een enorme grijns vol trots door het iXperium. Wat een mooie projecten waren er vandaag. Het is geweldig om te zien hoe leerlingen zelfstand de hele ochtend aan het werk zijn. Ze bedenken via design thinking wat ze willen maken. Daarna gaan ze samen aan de slag met het prototype. In de sessie vandaag kregen ze advies van experts. En na de zomer komt de spannende afsluiting – het grootste Maakfestival van Nederland. Gaat de grote Rube Goldbergmachine werken? En wie maakt de mooiste reactie? Nog een paar maanden geduld …

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*