Promotieonderzoek: kun je de digitale leesomgeving inzetten om de hogere-orde leesvaardigheden te vergroten?

11-03-2016 door Justine van den Berg

Lerarenopleider Manon Reiber promoveert op een onderzoek hoe hogere-orde leesvaardigheden bij het vak Engels kunnen worden vergroot. Het leesgedrag van jongeren verandert en leerlingen lezen onder andere steeds vaker digitaal. De onderzoeksvraag van Manon gaat hier op in: “Als je weet dat leerlingen steeds meer digitaal lezen, kun je dan juist de digitale leesomgeving inzetten om de hogere-orde leesvaardigheden te vergroten?”.

Bij haar onderzoek gebruikt Manon de digitale verhalen van “Inanimate Alice”. Deze vorm van digitale literatuur wordt ook wel aangeduid met de term ‘transmedia storytelling’. Leerlingen lezen in deze toepassing niet alleen literaire of complexe teksten maar ook blogs, sms of e-mails. Verschillende media worden hierbij gecombineerd om zo krachtig mogelijk het verhaal te vertellen. Dit vraagt specifieke vaardigheid van leerlingen, waardoor ze ook hogere-orde leesvaardigheid ontwikkelen.

Manon ReiberZelf met jouw leerlingen aan de slag
Leraren Engels van 2 en 3 vwo van scholen die zijn aangesloten bij het iXperium/Centre of Expertise Leren met ict kunnen meedoen in de designteams van dit promotie-onderzoek. Docenten die deelnemen krijgen de teacher-suite van Inanimate Alice gratis geïnstalleerd op de server van school. Je doet altijd met minimaal twee leraren van dezelfde school mee in een designteam. De teams krijgen ondersteuning vanuit de HAN. Alle data worden gebruikt voor het promotieonderzoek.

Wil jij zelf in een designteam aan de slag en onderzoeken hoe je leesvaardigheid in een digitale omgeving kunt bevorderen? Neem dan contact op met Manon.Reiber@han.nl.

12 april organiseren we in iXperium Arnhem een iXpiratiemiddag Leesvaardigheid moderne vreemde talen voor leraren uit het voortgezet onderwijs.

2 responses to “Promotieonderzoek: kun je de digitale leesomgeving inzetten om de hogere-orde leesvaardigheden te vergroten?”

  1. jacques verschuren schreef:

    de link naar iXpiratiemiddag Leesvaardigheid moderne vreemde talen brengt me naar een agenda waar 12 april niet bij staat???

  2. Justine schreef:

    Dag Jacques, Helaas moesten we de iXpiratiemiddag Leesvaardigheid voor moderne vreemde talen van 12 april 2016 annuleren. De datum bleek niet goed in te passen in de agenda’s van veel leraren. Daarom hebben wij besloten om deze iXpiratiemiddag te verschuiven naar een nader te bepalen datum in het najaar van 2016. Vandaar dat deze ook niet meer in de agenda staat.

    Als je nog vragen hebt over het onderzoek van Manon Reiber dan kun je daarover direct contact opnemen met Manon.Reiber@han.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*