Professionaliseren met ict op iXpresso

30-11-2015 door Justine van den Berg

Ruim 300 medewerkers en 50 studenten deden 24 november mee aan iXpresso, de faculteitsdag van HAN Faculteit Educatie. De faculteitsdag is een professionaliseringsdag voor alle medewerkers van de faculteit met dit jaar als rode draad Leren en lesgeven met ict. De dag werd georganiseerd en verzorgd door mediamentoren (leraren van scholen uit ons werkveld), onderzoekers, lerarenopleiders en specialisten van iXperium/Centre of Expertise Leren met ict. Studenten van verschillende opleidingen deden mee in een professionele rol: ze waren jury, coach of expert bij de games, ze produceerden een online magazine, en verzorgde ict-rijk onderwijstheater.

.

.

.

IMG_4150 IMG_4180 IMG_4187 IMG_4203

De middag was een ervaringsplek. Allereerst door de aankleding van het I/O-gebouw; overal in de hal en op de bruggen waren koffie en theebarretjes, zitjes, theater, koek en taart. Maar ook door de gekozen werkvorm. Je kunt een middag praten over gamification in het onderwijs maar je kun het ook zelf ervaren hoe het is om te leren in een game. En je kunt kijken hoe ict je onderwijs kan verrijken maar je kunt ook zelf aan de slag gaan en ict-rijke onderwijsproducten maken. En dat was precies was de deelnemers hebben gedaan. Overal in het gebouw maakten deelnemers kennisclips, programmeerden medewerkers robots maar ook animaties, leerden ze innoveren met design thinking en koppelden ze het gebouw via augmented reality aan kennisclips of links. We zijn benieuwd hoe we al deze kennis het komend jaar terug gaan zien in het onderwijs.

IMG_4179 IMG_4189 IMG_4205 IMG_4206

IMG_4219 IMG_4224

IMG_4215 IMG_4221

De deelnemers konden kiezen uit vijf workshoplijnen:

  • iXpiratie – een verkenning van verschillende tools, apps en media die onderwijs ict-rijk kunnen maken
  • New Blends From R&D – onderzoekers namen de deelnemers mee langs verschillende onderzoeksprojecten en methodieken als Designthinking en e-peer-feedback.
  • iXbox Mystery Challenge – een simulatie waarbij de deelnemers een leerarrangement maakte voor online onderwijs
  • iXgame – een leergame waarbij de deelnemers onder andere zelf kennisclips maakte, Augmented Reality toepaste, een animatie programmeerde
  • iXreporter – samen met studenten van de minor PR en Mediarelaties maakten de deelnemers een online magazine in een dag.

Het I/O-gebouw was deze middag omgetoverd tot ervaringsplek iXpresso. De deelnemers konden genieten van heerlijke espresso bij de iXpressobar, van aangeklede cappuccino bij iXPresso-to-go, van diverse soorten bij High ICTea en de mooiste klassieke cappucino met chococookies bij de iXtiesbar. De Bakbar bakte live taartjes. Bij futurebar iXtreme verzorgden studenten van de opleiding Food & Business snacks met hun idee van voedsel van de toekomst met meelwormsnacks en zeewierhapjes.

IMG_4192 IMG_4193 IMG_4198 IMG_4184

Bij iXpresso hebben we de volgende apps en tools gebruikt:

  • videolicious – een eenvoudige app waarmee je video’s kunt monteren
  • aurasma – een app waarmee je de werkelijke wereld via augmented reality kunt koppelen aan de digitale wereld, bijvoorbeeld een video, een foto, tekst of een link.
  • scratch – een app en tool waarmee je zowel eenvoudig als geavanceerd kunt programmeren
  • movenote – app waarmee je kennisclips maakt
  • edpuzzle – een app waarmee je bestaande videomateriaal kunt gebruiken in je les en kunt volgen wat je leerlingen er mee doen
  • sociale media als facebook, twitter, googledocs

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*