Op reis langs excellent onderwijs

17-11-2017 door Annelies Wiggers

Wat maakt een school excellent? En hoe doe je dat; wat zie je in die school? We mogen op schoolreisje. Onderwijsmensen van Delta samen 3 dagen op pad om daar achter te komen.
Onze standplaats is Nieuwerkerk en de meeste scholen die we bezoeken liggen hier in de buurt. Ik verbreek meteen de eerste dag het record te laat komen. Na een reistijd van ongeveer 4! uur (ongeluk-ellende) kom ik aan bij De Globetrotter in Katendrecht. De boot van de Sint is er ook al. Wat maakt deze school bijzonder? Ik krijg alleen het staartje mee, maar tijdens dat staartje worden we rondgeleid door Monique. Zij is gym-juf die bezig is met de Pabo en daarnaast nog veel meer doet. Je zou haar het liefst meteen een baan aanbieden en meenemen. Ik zie geen spectaculaire ict-toepassingen maar dat wat er is wordt effectief ingezet. “Het is belangrijk dat je als leerkracht ook andere volwassenen ziet op een dag en niet alleen kinderen”, zegt de schoolleider. Dat blijft me bij. Deze leerkrachten zijn samen verantwoordelijk. Dat is wat ik voel. Deze school sprankelt.
Dan naar het hotel waar we de rest van de groep ontmoeten. Mooie voorbeelden van onderwijs worden gedeeld. Het gonst de hele avond en we raken niet uitgepraat over de onderwijsdromen die we hebben.

Modern klassikaal onderwijs
Dag 2 ga ik naar de Simon Carmiggeltschool in Delft. Het lijkt alsof ik in mijn eigen jaren 70 woonwijk rij. De schoolleider spreekt van modern klassikaal onderwijs; term is zelf bedacht en ik denk dat het klopt met wat we zien. Een school waarbij je denkt dit doen wij ook! Misschien moeten we het eens in kaart brengen en wat meer uitdragen. Hoe gewoon excellent kan zijn. Toch ligt er een stevige visie onder. Wat ik meeneem is training-on-the-job gekoppeld aan de visie van de school. Dat ga ik verder onderzoeken als ik weer terug ben. Hoe kunnen we hiermee de transfer naar de school maken t.a.v. leren met ICT? En vooral dat doen waarvan we weten dat het werkt.
Op de weg terug en tijdens de lunch spreken we over de dynamiek van onderwijs en vooral hoe mooi het vak is. Er is veel passie voor onderwijs bij mijn medereizigers.
Deze middag krijgen we in Den Haag een stevige geschiedenisles in de miezerende motregen. Ik voer een mooi gesprek met een schoolleider en we sluiten de dag af met een spetterend optreden, waarvan ik meteen voor me zie hoe je dat ook met kinderen kan doen.

Leiderschap
De laatste school op de laatste dag is de Casimirschool in Gouda. Hier tref ik een oud MLE-studiegenoot als schoolleider. Continuous improvement is hier ingevoerd en zichtbaar in alles. Alignment dus en data muren. Ook hier sterk leiderschap en professionele leerkrachten die weten wat hun speelveld is en hoeveel ruimte ze hebben. Mooie vraag: hoe weten we dat kinderen aan het leren zijn? Dat moet je als leerkracht bezighouden.

De rode draad van deze dagen is voor mij: sterk leiderschap, geen genoegen nemen met matigheid, bevlogen leerkrachten die gestimuleerd worden zich verder te ontwikkelen, creatief omgaan met de kaders; ze ook vaststellen en bewaken. Passie en het nooit opgeven (“het gaat niet vanzelf”). Ook kijken naar wat we allemaal al goed doen en dan weten wat er nog ontbreekt. Zinvol met je tijd omgaan.

Ik vond het een fijn schoolreisje…. mooie onderwijsplekken gezien en vooral mooie gesprekken gevoerd over onderwijs dat er toe doet! Thnx Delta

Tags:
Geplaatst onder: Geen categorie | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*