Onderwijs kan niet meer zonder ict

04-11-2015 door Justine van den Berg
Jan Knuivers is naast opleider bij de HAN ook trainer voor de iXperium Academie. Dit voorjaar begeleidde hij een groep lerarenopleiders van HAN Pabo bij de opleiding ict-geletterdheid.
“Het mooie van deze opleiding is dat zowel lerarenopleiders met veel ervaring als collega’s met minder ervaring met ict in onderwijs mee kunnen doen. Ieder kan op zijn of haar eigen niveau instappen en direct aan de slag gaan. Het was goed om te zien dat de meeste deelnemers ook direct ict in hun eigen colleges konden toepassen. De collega’s die nog nauwelijks ervaring hadden met ict in hun onderwijs voelden zich na de training vertrouwd genoeg om zelf aan de slag te gaan. De lerarenopleiders die al meer ervaring hadden konden tijdens de training hun kennis en vaardigheden verdiepen.
 .
In de eerste bijeenkomsten maken de deelnemers een carrousel langs een aantal tools en apps. In de carroussel komen de deelnemers apps en tools tegen die ze kunnen inzetten bij presenteren (zowel bij hun eigen presentatie als die van studenten), apps en tools die je kunt gebruiken bij creëren (denk aan kennisclips, maar ook interactief lesmateriaal of e-books) en bij kennisdelen (bijvoorbeeld googledocs of dropbox). Na deze bijeenkomst kiest iedereen een tool voor het vervolg van de training. De tweede bijeenkomst is echt een workshop. Ieder gaat met zijn eigen tool of app aan de slag en maakt een arrangement voor zijn of haar eigen college. In de derde bijeenkomst delen we ervaringen van de lerarenopleiders. Hoe ging het, waar reageerden studenten goed op, wat was lastig, waar heb je ondersteuning nodig.
 .
Het mooie van de training is dat je direct resultaat ziet. Een collega gebruikt de tool Mentimeter. Met deze app kun je studenten via hun smartphone laten stemmen of reageren op een vraag. Dat werd bijvoorbeeld toegepast bij een hoorcollege over een onderwijseenheid. Met behulp van Mentimeter gaven de studenten aan voor welk onderwerp ze hadden gekozen in die eenheid waardoor de opleider in het hoorcollege ook beter aan kon sluiten bij de keuze van de studenten. Met Mentimeter kun je studenten bijvoorbeeld ook vragen om met een woord te reageren. De tool vertaalt alle reacties dan naar een woordwolk die je kun laten zien. Zo is in een beeld duidelijk hoe een grote groep studenten over een onderwerp denkt of voelt. Daar kun je als lerarenopleider direct op ingaan. Een ander voordeel is dat de studenten meteen actief betrokken hebt. Iedereen moet nadenken en meedoen. Een andere deelnemer ging aan de slag met Kahoot, een app waarmee je eenvoudig een quiz-element in je college brengt. Het college was een opfriscollege over onderwijsstof uit de periode. Het werd een dynamische les. Door de quiz werd duidelijk wat iedereen nog wist, waar nog even aandacht aan besteed moest worden.
 .
Natuurlijk is het soms spannend om dit soort tools een eerste keer in te zetten. Daarom ben ik bij de deelnemers die dat wilden bij de les gaan zitten waar zij hun tool of app gingen toepassen. Dat gaf net even wat meer zekerheid. Voor de deelnemers is het ook prettig dat ze deze opleiding intern bij de HAN volgen. Als ze later vragen hebben kunnen ze mij altijd nog even aanschieten in de gang”.
 .
Waarom ict in het onderwijs?
“Waarom ict in het onderwijs? Rare vraag, het onderwijs kan niet meer zonder ict. We gebruiken het overal en we kunnen nog zo veel meer met ict-toepassingen in ons onderwijs. Ons werkveld verwacht dat we studenten afleveren die ervaren zijn en creatief ict kunnen toepassen waar het het onderwijs verbetert. We zouden als opleiders veel meer een rolmodel moeten zijn voor onze studenten. Dus wat mij betreft is het voor iedere opleider van de HAN belangrijk om de kennis en ervaring van de leerlijnen van de iXperium Academie te hebben. En heb je daarna nog vragen? Dan helpen we je graag in iXperium Arnhem of Nijmegen”.
Tags:
Geplaatst onder: iXperium Academie | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*