Mini-conferentie “ICT in de klas” van lerarenopleiding Aardrijkskunde

21-01-2015 door Justine van den Berg

Woensdag 14 januari was het Canisiuscollege gastheer voor de miniconferentie “ICT in de klas”. Twaalf studenten van de lerarenopleiding Aardrijkskunde presenteerden in zes thema’s hun ervaringen met ict in de klas voor een zaal vol geïnteresseerde leraren en studenten. In een serie blogs vertel ik jullie over de ervaringen van deze leraren in opleiding en hun de presentaties over Gamification, Digital Storytelling, Sociale Media en Augmented Reality. 

Je wordt in het spel gezogen

Gamification wordt de laatste jaren veel genoemd in onderwijs. Maar wat kun je er mee als leraar en wat zijn dan de voordelen? Een van de klassen ging aan de slag met www.zondle.com. In een video die de leraar in opleiding maakt zien we de leerlingen aan het werk. Ze zijn allemaal druk bezig, ze willen het spel spelen. De leerlingen krijgen in deze game steeds vragen. Iedere keer als ze een goed antwoord geven kunnen ze een spel spelen. De leraar heeft drie onderwerken aangemaakt over klimaten. De leerlingen kunnen tijdens het spel ook op andere manieren punten verdienen, bijvoorbeeld goed gedrag in het spel of in de klas. Alle punten komen in een leaderbord. De leerlingen zien hun positief op het leaderbord en doen hun best om hoger in de lijst te komen. Ze worden echt in het spel gezogen. De leraar in opleiding merkte dat de studenten echt  geconcentreerd aan het werk waren met de game.

Een andere game die in de klas werd gebruikt is www.topomania.net. Via deze site kunnen leerlingen topografie oefenen. Leerlingen kunnen zelf kiezen met wat voor beeld ze willen oefenen. De game geeft meteen een beoordeling dus leerlingen kunnen zelf kijken of ze de topografie goed kennen.

Een derde game wat de leraren in opleiding in hun lessen toepaste was www.Kahoot.com. Via Kahoot kun je als leraar zelf een quiz aanmaken. Je kunt daar afbeeldingen of films aan toevoegen. Voor deze leraar was kahoot een afwisseling in de les. Tegelijk gaf de quiz ook een goed beeld welke onderwerpen de leerlingen goed snapte en welke onderdelen de klas nog moeilijk vond.

De eindconclusie van de studenten was dat games de les leuker maken en dan leerlingen meer betrokken waren. Maar een leerling moet wel willen leren. De motivatie is belangrijker dan de vorm van de les.

—> morgen het vervolg: “Toen ik de muziek hoorde wist ik dat het verhaal goed zou aflopen” over digital strompelig

 

Tags:
Geplaatst onder: Lerarenopleiding vo | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*