Melkpakmonsters/ -dieren op de Boomhut

05-07-2018 door Ron Does

Groep 7 van basisschool De Boomhut was enkele weken geleden in de iXspace. In een voorgesprek hadden meester Jelmer en ik een plan gemaakt om in drie keer de microbit te verkennen en toe te passen. De eerste stap van het plan was om de Microbit te verkennen in de iXspace. Na een korte intro gingen de kinderen zelf aan de slag. Terwijl ze bezig waren, kwamen ze er achter hoe de Microbit werkt, hoe het programmeren werkt en hoe je het programma van de computer op de Microbit krijgt. Aan het eind van de bijeenkomst waren er zelfs al stappentellers en temperatuurmeters geprogrammeerd. Maar ook muziek uit de Microbit krijgen was favoriet bij de kinderen. Resultaten van twee uur intensief bezig zijn.

De tweede bijeenkomst was gepland op de Boomhut zelf. In groepjes moesten de kinderen gaan werken aan een zgn. melkpakmonster of melkpakdier.
Een deel van het groepje moest het monster of dier gaan ontwerpen en maken. https://makecode.microbit.org/projects/milk-carton-robot
Het andere deel van het groepje ging aan de slag met een microbit en een servo motortje om zo de bek van het monster te laten bewegen. Een uitdagende opdracht! De kinderen gingen vlot aan de slag. Dat ze zelf het initiatief konden nemen was motiverend om direct met de opdracht aan de slag te gaan. En … met de opgedane kennis van de eerste bijeenkomst kwamen ze tot het programmeren en laten bewegen van het servo motortje. De combinatie van het monster vorm geven en programmeren pakte goed uit. Na twee uur hard werken werd ook de tweede bijeenkomst goed afgesloten.

                             
De derde en misschien wel interessantse bijeenkomst was vorige week. De kinderen die het melkpakmonster ontworpen hadden en de kinderen die de microbit met servo motor geprogrammeerd hadden, moesten nu de twee activiteiten bij elkaar brengen. Het was een hele klus om de microbit aan het melkpak te bevestigen en er voor te zorgen dat de bek met behulp van het motortje zou gaan bewegen. Nu kwam het aan op doorzetten, testen, uitproberen en vaak opnieuw proberen. Maar het lukte een aantal groepjes om een werkend melkpakmonster in elkaar te zetten. Elke keer als het lukte zag je de trots en tevredenheid bij de kinderen. Een knappe prestatie!!!

                  

 

Terugkijkend naar de drie bijeenkomsten is het volgende opgevallen:
-de introductiebijeenkomst met de microbit was voor alle kinderen motiverend
-de vervolgactiviteiten met de microbit waren vooral voor de kinderen die hiermee verder wilden
-je kunt je afvragen of dit een haalbare opdracht is voor bovenbouw po
-maken en programmeren is een goede combinatie als de opdracht daarvoor uitnodigt
-als leerkracht kun je dit niet alleen uitvoeren: vraag stagiaires, organiseer hulp van vaardige ouders of ondersteuning vanuit het iXperium
-“maken” vinden kinderen inspirerend, ze gaan meteen met een opdracht aan de slag waarbij ze moeten samenwerken en allerlei praktische problemen tegenkomen die ze zelf op kunnen lossen.
-programmeren en maken met de microbit geeft mogelijkheden voor het toepassen van 21e eeuwse vaardigheden. Denk hierbij aan samenwerken, creatief denken, probleem oplossen en computational thinking.

Kijk hieronder naar het filmpje voor de resultaten

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*