Programmeren kun je leren! Terugblik op een masterclass

11-04-2017 door Petran Meertens

HAN Pabo organiseert samen met het iXperium ook dit jaar weer een masterclass programmeren en robotica. In Arnhem hebben zowel studenten als leerkrachten uit de basisschool deze afgelopen periode gevolgd. In Nijmegen vindt deze komende periode plaats.

Enthousiast of meedoen? Meld je dan nu aan.

Programmeren kun je leren!
Door Ramona van Londen, tweedejaars student Pabo aan de HAN in Arnhem

Creatief en logisch denken, structureren, samenwerken, het ontwikkelen van een probleemoplossend vermogen en ruimtelijk inzicht: een kleine greep uit vaardigheden die kinderen opdoen met programmeren. Programmeren met kinderen, volgens mij zijn er genoeg docenten die dit graag vaker met hun klas zouden willen doen. Het gebeurt niet, omdat docenten zeggen dat ze niet weten hoe ze het moeten doen of dat er geen tijd voor is. Van deze dingen kan ik alvast zeggen: dit zijn geen redenen om je tegen te laten houden!

Voordat ik de masterclass programmeren met kinderen volgde, had ik zelf ook geen idee hoe je dit met kinderen kunt doen. Uit hetgeen dat Petran Meertens, degene die de masterclass verzorgde, vertelde, bleek al snel dat er genoeg lessen of activiteiten kant en klaar zijn om uit te voeren in de groep. Dan ging het niet alleen om programmeren met de computer of een tablet, maar ook unplugged programmeren. Dit houdt in dat de kinderen leren hoe programmeren werkt, maar geen enkele vorm van ICT gebruiken. Zo heeft Kennisnet CodeKinderen ontwikkeld, waar ze op verschillende niveaus lesbrieven hebben gemaakt: unplugged, maken en programmeren. Daar kun je direct mee aan de slag, even uitprinten of openen en klaar!

Ik loop zelf stage in groep 7, maar ook in lagere groepen is programmeren absoluut mogelijk. Unplugged programmeren heb ik gedaan door middel van de lesbrief Binair tellen. Bij deze les ging het erom dat de kinderen computertaal oftewel binaire taal zouden leren. Klinkt ingewikkeld, maar de lesbrief had een goede opbouw en bood kaartjes waarmee het binaire stelsel gevisualiseerd werd. Ruim een half uur kostte het maar en het was een succes voor de kinderen, ze konden grotendeels zelfstandig aan de slag. Aan het einde vroeg ik of ze op konden schrijven wat ze ervan vonden en wat ze hebben geleerd en het lijkt me duidelijk dat ook de kinderen hier enthousiast over waren.

Ook het programmeren met de iPad ging goed. Ik had drie kinderen een tablet gegeven, met daarop de activiteit Klassiek doolhof van Code Studio. De kinderen bekeken het introductiefilmpje en gingen direct aan de slag. Ze hielpen de rode vogel van het spel Angry Birds door een doolhof naar het groene varken lopen. Stap voor stap werd het programmeren van de vogel uitgebreid en zo gingen de kinderen steeds een niveau hoger. Ook hier waren de kinderen erg enthousiast over, ze vroegen of ze zoiets niet vaker mochten doen.

En waarom ook niet? Het is makkelijk, leuk en ontzettend leerzaam. Het sluit aan bij de 21e eeuwse vaardigheden, die een steeds belangrijkere rol krijgen in het onderwijs. Ook kun je aan de hand van het TPACK model, waar wij op de HAN les over hebben gehad, duidelijk zeggen dat je niet veel vaardigheden en kennis van ICT moet hebben om met programmeren aan de slag te kunnen. TPACK staat voor Technology, Pedagogy and Content Knowledge oftewel: kennis van technologie, didactiek en vakinhoud. Wat betreft technologie moet je dus zelf weten hoe een programmeeractiviteit, met of zonder tablet of computer, werkt. Je moet om kunnen gaan met een tablet of computer, mochten de kinderen er zelf niet uitkomen. Dit zijn echter wel basisvaardigheden, zoals een website openen of een tablet ontgrendelen. De lesbrieven en activiteiten zijn gemaakt voor basisschoolkinderen en daarom zijn ze voor de leerkracht ook snel te begrijpen, je hebt dus niet vooraf veel kennis van de vakinhoud nodig. Wel is het handig als je weet aan welke doelen je werkt, dus het is niet onbelangrijk om van de 21e eeuwse vaardigheden af te weten. Daarnaast is het belangrijk om wat didactiek betreft, de kinderen vooral veel zelf te laten ontdekken en alleen te sturen waar nodig. Activiteiten zijn klassikaal of in groepjes uit te voeren, allemaal zaken waar een leerkracht gemakkelijk rekening mee kan houden. Het kost hooguit een uur, dus tijd is zo vrij te maken.

Kortom: met weinig kennis, inspanning en tijd kan je absoluut ook programmeren met kinderen.
Als je meer wilt weten over genoemde lesbrieven en theorieën, kun je de links hieronder bekijken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*