Marijke Kral genomineerd voor lector van het jaar

18-01-2017 door Justine van den Berg

Ieder jaar kiezen ScienceGuide en ISO de lector van het jaar rondom een bepaald thema. Het thema is dit jaar maatschappelijke ongelijkheid en dr. Marijke Kral, lector Leren met ict, is genomineerd! Een fantastische erkenning voor haar harde werken en de enorme impact die zij op het onderwijs heeft.

Rob Martens van het Welten-Instituut: ‘Marijke doet precies waar het om gaat: docenten voorbereiden op de (ict)aardverschuiving die er op ons onderwijs afkomt, en waarvan te veel mensen zich weigeren te realiseren hoe groot de impact daarvan zal worden’.

Uitreiking op 2 februari 2017

Uit de vele inzendingen zijn 3 lectoren genomineerd door ScienceGuide en ISO: Louise Elfers (HvA), Nadja Jungmann (Hogeschool Utrecht) en Marijke Kral (HAN). Op 2 februari wordt om 16.30 uur de winnaar bekend gemaakt tijdens het seminar Open voor Talent.

Maatschappelijke ongelijkheid
Marijke Kral heeft een enorme impact op het leren van leerlingen in basis-, voortgezet en beroepsonderwijs vanuit haar drive en overtuiging dat recht gedaan moet worden aan verschillen tussen leerlingen. Goed onderwijs is cruciaal bij de bestrijding van maatschappelijke ongelijkheid. Ict is in onderwijs geen doel op zich, maar bij uitstek een middel om achterstanden en ongelijkheid te voorkomen, en waar nodig weg te werken.

Ict als middel
Ict biedt mogelijkheden om onderwijs aan te sluiten op individuele behoeftes en zo passend te maken voor leerlingen. Daarnaast vraagt onze snel veranderende samenleving ook om ict als onderdeel van het lesprogramma om leerlingen te leren omgaan met ict, ofwel ict-geletterdheid. In tegenstelling wat vaak wordt gedacht is uit onderzoek gebleken dat ict-geletterdheid niet vanzelfsprekend is voor ieder kind.

 

Pabo-studente Aysen Koc aan het woord
‘Scholen komen langs voor een ochtend-, middag- of dagprogramma. Ict wordt dan gekoppeld aan een vak, bijvoorbeeld taal, rekenen of muziek. Terwijl de kinderen in groepjes bezig zijn, loop je rond en begeleid je de kinderen. Niet alleen de kinderen leren, maar ook de begeleiders, leerkrachten en de ouders. Je leert altijd wel iets nieuws. Leren met ict sluit aan bij de behoefte van de kinderen. Ze werken aan 21e eeuwse vaardigheden. Wat erg belangrijk is om straks deel te nemen in de maatschappij van de toekomst.’

Van lectoraat naar Centre of Expertise
Marijke zet sinds 2003 leren met ict breed op de agenda. In 2012-2016 werd leren met ict een centraal speerpunt voor de HAN. In die periode startte in Arnhem het iXperium. Ondertussen zijn er vestigingen in Nijmegen en Oss. Meer dan 30 structurele partners uit basis-, voortgezet- en beroepsonderwijs werken samen in deze laboratoria voor lesgeven en leren met ict. Jack van de Logt van Conexus: ‘Marijke is in staat om daadwerkelijk eigenaarschap te mobiliseren. Samenwerking is niet vrijblijvend, maar een moreel verbond rondom de ontwikkeling van kinderen’.

Over Marijke Kral
Marijke is een onderzoeker en ondernemer pur sang met een diepgewortelde passie voor onderwijs en innovatie. Aly Smelt, directeur HAN Lerarenopleidingen: ‘Marijke is een warm pleitbezorgster voor de inrichting van het onderwijs vanuit het perspectief van de (individuele) leerling’. Deze passie is al vroeg ontstaan omdat ze, naar eigen zeggen, zich op school regelmatig verveelde. Ze vroeg zich toen al af of dit niet anders kon.

Geplaatst onder: Geen categorie | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*