Maak zelf virtueel onderwijs

11-05-2017 door Justine van den Berg

Woensdag 10 mei ontdekten we bij de iXpiratiemiddag VR in iXperium Nijmegen de vele mogelijkheden van virtual reality en 360foto en 360video in onderwijs. Bij de ontvangst kon je meteen de virtuele wereld ontdekken. Op iedere tafel lagen informatiebladen met codes en links. Er lagen VR-brillen en je kon een schoolplein bezoeken maar ook olifanten in Afrika ontdekken.

Dat zowel de deelnemers als workshopleiders enthousiast waren was na afloop ook te zien op twitter.

De deelnemers konden in twee ronden kiezen uit verschillende workshops.

Anneli Schaufeli, taaldocent aan Pabo HAN en Wouter van den Berg van iXperium Nijmegen namen de deelnemers mee op wereldreis. Ze onderzochten hoe je verhalen kunt bedenken vanuit inspiratie in een virtuele omgeving, zoals bijvoorbeeld de HTC Vive.

 

Dramadocenten Door Krekelberg en Mirjam de Voogd lieten de deelnemers ervaren hoe je een 360-camera kunt integreren in een dramales. De deelnemers konden eerst ervaren hoe de camera werkte en hoe je dit weer terugziet met een VR-bril. Daarna gingen ze zelf aan de slag. Bij een 360-camera moet je goed bedenken wat je allemaal ziet, hoe je de ruimte gebruikt, of de camera beweegt, welke acties er zijn in de ruimte, hoe het geluid is. Een van de groepen maakte de korte film Muffin Story.

Teach VR, een samenwerking van Rijnconsult en VROwl, presenteerde het platform Teach VR. Scholen kunnen lid worden van Teach VR. Daarna hebben ze de beschikking over een grote bibliotheek van 360 foto’s. Deze zijn deels gemaakt door Teach VR zelf. Leraren die het platform gebruiken kunnen eigen lessen ook met elkaar delen. Het voordeel is dat deze content gekoppeld is aan het curriculum. Je kunt zowel op  onderwerp als op leerjaar klas zoeken in de database. Aan de virtuele wereld kun je ook extra content en bv informatiepunten toevoegen.

  

Mediamentoren Marc Coolen en Mechelien Sip lieten de deelnemers kennismaken met CoSpaces. Het doel van de makers van Cospaces is simpel: virtual reality toegankelijk maken voor iedereen. Het is daarbij zo vormgegeven dat ook jonge kinderen hiermee uit de voeten kunnen en dat is meteen de kracht! De applicatie blinkt uit in bedieningsgemak en is daarmee uitermate geschikt om zelf mee aan de slag te gaan in het onderwijs.

CoSpaces  is een webbased applicatie en geeft je de mogelijkheid om je eigen virtuele wereld te maken. Ook zonder ervaring met programmeren kun je toch meteen aan de slag. Je kunt bouwen maar ook objecten laten bewegen in jouw virtuele wereld. En die kun je dan ook meteen delen met je leerlingen. Je kunt natuurlijk ook je leerlingen zelf een wereld laten maken en laten delen met de klas. Via een VR-bril kun je de wereld daarna ervaren.

Detlef La Grand presenteerde VR Training modules van VRMaster. Het nieuwe medium VR is uitermate geschikt om beter en efficiënter te leren. In VR kunnen mensen leren in en van iedere denkbare omgeving, zonder deze te bezoeken of begeleiding nodig te hebben. Ook kunnen studenten zelf een VR beleving maken om hun ervaringen rondom studie, stage en werk te delen. Je kunt zijn presentatie hier bekijken.

Na Afloop was er uiteraard tijdens de borrel de mogelijkheid om ervaringen te delen en nog even de virtuele wereld van de HTC Vive te beleven.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*