Leren door te maken

08-03-2018 door Justine van den Berg

Woensdag 7 maart was in iXperium Arnhem de kickoff van het landelijke makersevenement met onze regiopartners. Eind september is er een groot driedaags makersevenement in Eindhoven. Dit wordt een weekend vol beleving van maken in het onderwijs: inspirerende lezingen, presentaties van aanbod en workshops. Het centrale thema is Leren door te maken. Hoe kunnen leerlingen leren door te maken? Hoe kunnen leraren dit toepassen in hun onderwijs? En wat hebben ze daar voor nodig?

Op weg naar dit evenement gaan we vanuit het iXperium en HAN Pabo met scholen aan de slag. Scholen, leraren en studenten krijgen een training. Daarnaast krijgen de scholeneen toolkit met daarin onder andere micro:bits. Een micro:bit is een kleine programmeerbare computer, ontworpen om leren en doceren gemakkelijk en plezierig te maken.

Onder begeleiding van dagvoorzitter Hester Macrander gaven verschillende partners een presentatie.

Om goed te worden moet je oefenen
Sylvia Veltmaat, bestuurder van DeBasisFluvius gaf een presentatie over het belang van maken in het onderwijs. Leraren moeten weer de ruimte voelen om zelf te onderzoeken, te kijken, creatief te zijn, om zelf onderwijs te maken. Leren door te maken is een werkwijze die leerlingen veel ruimte geeft om op hun eigen manier te leren. Tegelijk leren ze samenwerken, ze kunnen hun creativiteit kwijt. Voor een leraar is het lastig om de stap te zetten om leerlingen te laten leren door te maken. Leraren voelen druk door vragen vanuit de maatschappij of verwachtingen van ouders.

Tegelijk zie je dat leerlingen het geweldig vinden om op deze manier te leren. “Kom maar kijken in het iXperium, daar zie je iedere dag enthousiaste leerlingen die nooit verveeld zijn. Als je wilt dat leraren de ruimte voelen en nemen om anders te gaan lesgeven moet je ze eerste laten zien hoe het werkt en dát het werkt. En dat doen we bijvoorbeeld iedere dag hier in het iXperium”. Als bestuurder moet je ook iets doen met aansturing van scholen. De vraag is ook hoeveel ruimte krijgen leraren om te experimenteren. Sylvia zegt “De ruimte is er maar het is de vraag of die ruimte gezien en gevoeld wordt. We moeten de bureaucratie afschaffen. En dat moeten zowel bestuurders, als directeuren als leraren zelf doen”.

In het gesprek vragen de deelnemers af of leraren ook de ruimte krijgen om fouten te maken. Ouders hebben een mening, de inspectie heeft een mening. Sylvia Veltmaat geeft aan dat de ruimte om fouten te maken er wel is. “Ook leerlingen moeten kunnen leren van hun fouten. Om goed te worden moet je oefenen. Schoolteams moeten samen bedenken hoe ze dit aanpassen en hoe ze leren door te maken een plek geven in de school”.

Een actie in een doos
Na deze presentatie vertellen lerarenopleider Maarten Hennekes en mediamentor Ron Does over de werkwijze in iXspace en de plannen voor activiteiten rondom het landelijke makersevenement. We gaan vanuit het iXperium met 10 scholen, 300 leerlingen, studenten en experts van regiopartners aan de slag met maken door te leren.

De leerlingen krijgen de opdracht om met een team een actie in een doos te ontwerpen en maken. De doos heeft een ingang en een uitgang. In de doos gebeurt iets. Ze maken gebruik van allerlei materialen naar keuze en van microbits. Als het maar in de doos past.

In het hele proces krijgen de leerlingen begeleiding van hun leraar en studenten van HAN Pabo. Maar ook van de partners. We zijn trots dat een groot aantal partners uit allerlei vakgebieden meedoet:Kunstbedrijf / Rozet, Cultuurmij Oost, Kroller-Muller Museum, Heutink Nederland, Lego, 4PIP, WoWi!-Bus, Rijnbrink en de Gelderse Bibliotheken, KWTG, Gamestad, Artez, FabLab Arnhem, FabLab Nijmegen, Hackerspace Nijmegen, CoderDojo Nijmegen, Faculteit techniek (HAN) Industrieel Product Ontwerp, KunstLab Arnhem, Waag Society, VNO-NCW midden, CLC Arnhem, Gemeente Arnhem. Deze partners werken mee aan de begeleiding van de teams. En ze doen mee aan de organisatie van het makersweekend eind september.

4 april hebben we een dag waarin we leraren en studenten van HAN Pabo en ArtEZ trainen.

8 juni komen de teams naar de HAN om hun prototypes te presenteren. Er doen 10 scholen mee met in totaal 300 leerlingen. Ze krijgen die dag feedback van de verschillende partners. Daarna kunnen ze hun ontwerp nog verder uitwerken.

Eind september gaan de teams met hun doos naar het makersevenement. Daar komen alle landelijke teams bij elkaar.

Tot slot geven Kitty Lering, Christine van den Horn van De Waag informatie over het landelijke evenement. De Waag coördineert het geheel. De Waag wil met dit evenement laten zien wat er allemaal gebeurt op het gebied van maken in het onderwijs. Welke vaardigheden hebben leerlingen en leraren nodig? Welke technieken kunnen leraren in de klas gebruiken? Daarnaast presenteren onderzoekers en specialisten hun bevindingen. Wat werkt, hoe pas je maken toe in het onderwijs?

Houd onze site in de agenda voor updates. Uiteraard vertellen we je komende tijd over de teams en hun ontwerpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*