Lerarenopleidingen in Finland

05-11-2013 door Marie-José Kuypers

In de herfstvakantie maakte een aantal medewerkers van het iXperium een studiereis naar Finland en bezocht collegascholen en collega-opleiders. De Finse lerarenopleidingen zijn verdeeld in opleidingen voor primary school teachers (7 tot 13 jaar)  en secondary school teachers (13 tot 19 jaar). Dit systeem is vergelijkbaar met het Nederlandse systeem. In de lerarenopleiding voor primary school teachers worden de leraren gekwalificeerd voor alle 13 schoolvakken. Op de opleiding voor secondary school teachers worden leraren gekwalificeerd voor éen of enkele vakken. Bij gebrek aan mannelijke studenten worden vrouwelijke studenten gestimuleerd om handy crafts te studeren.

Interessant is dat studenten in Finland kiezen voor de lerarenopleiding om zo verzekerd te zijn van een baan.

De hoekstenen van het Finse onderwijs politiek zijn:

  1. Common, consistent and long term policy
    Iedere 10 jaar vinden aanpassingen in het curriculum plaats door de National Board of Education.
  2. Educational equity
    O
    nderwijs is gratis, inclusief boeken, maaltijden, transport en gezondheidszorg. Het speciaal onderwijs is goed georganiseerd.
  3. Devolution of decision power tot the local level
    De directeur is onderwijskundig directeur. Locale autoriteiten, samen met leraren, plannen locale curricula, organiseren de assessments en gebruiken de data voor evaluatie.
  4. The culture of trust
    Geen inspectie, geen nationaal examen, alleen steekproefsgewijze monitoring. Geen privélessen.

Leraren zijn autonoom in het kiezen van een methode, zij hebben zelf budget. Niet alle leraren op één school gebruiken dus dezelfde methode. In het Finse onderwijssyteem hebben de uitgeverijen een centrale plaats.

Het Finse systeem garandeert gelijke leerkansen voor alle leerlingen onafhankelijk van hun sociale achtergrond. Instead of comparing students, the focus is on supporting and guiding them.

De lerarenopleidingen vereisen een vijfjarig universitair programma, inclusief pedagogische studie en kwalificaties in special onderwerpen. Leraren zijn in Finland autonome academische professionals. Dr. Heidi Krzywacki: we hebben eigenlijk geen idee of we goede of slechte leraren hebben. Leraren die slecht beoordeeld worden zijn minstens, ziek, afwezig of dronken.

Research based teacher education at University of Helsinki

Zes verschillende educatie programma’s:

  1. Class (primary) teacher education
  2. Craft science and textile teacher education
  3. Home economics and home economics teacher education
  4. Kindergarten teacher and early childhood education
  5. Subject (secondary) teacher education
  6. Special education.

Al het onderwijs is gebaseerd op onderzoek. De lerarenopleiders zijn allemaal masters, moeten onderzoek doen en hun onderwijs is gebaseerd op hun eigen onderzoek. Onderwijsactiviteiten zijn zodanig ingericht dat studenten leren te argumenteren, beslissen en beoordelen als ze pedagogische problemen onderzoeken en oplossen. Studenten leren onderzoeksvaardigheden tijdens hun studie als zij aan hun masterthesis gaan werken.

De toelatingsprocedure tot de lerarenopleidingen is erg streng. Er moet een schriftelijk examen afgelegd worden, vervolgens vindt een interview plaats op basis  van de uitslag van dit schriftelijk examen en wordt gevraagd naar motivatie. Studenten moeten dus echt solliciteren naar een plaats in de lerarenopleiding.

De belangrijkste doelen van de lerarenopleiding voor primary teacher education:

  • Acting as an expert in education and teaching, who recognise their educational responsibility and maintain their professional competence
  • Cooperation with all members of the school community, pupils and their parents as well as the various societal bodies
  • Working as part of a school administration, organizations or enterprises
  • eaching various disciplines and combining educational theory and practice into their own practical pedagogical theory.

De belangrijkste doelen van de lerarenopleiding voor secondary teacher education:

  • General teacher qualifications to teach children, Young people and adults in educational institutions offering general, vocational and adult education
  • The future teacher a starting point to develop into al professional in the planning, implementation, evaluation and development of teaching.
  • Student teachers are to combine content knowledge, knowledge related to education and different learners, pedagogical content knowledge (i.e. knowledge of how to teach, study and learn the subject), and knowledge about school practices into their own pedagogical practice theory.

Studenten lopen maximal 40 lessen stage, in tweetallen.

Theoretische aspecten zijn geïntegreerd met de praktijk gedurende de studie in alle fases. De doelen van stage zijn:

  • To mature as a pedagogically thinking teacher
  • To grow into the profession
  • To become aware of their practical theories and views on educational matters.

In de stage zijn vier partijen van belang:

  • de student zelf
  • de medestudenten
  • de supervisor van de universiteit
  • de supervisor van de school.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*