Leerarrangementen 2015/2016

30-06-2015 door Peter Jilesen

Steeds meer nieuwe arrangementen zijn door onze mediamentoren uitgewerkt en klaar om gebruikt te worden in het komende schooljaar. Hieronder een korte beschrijving van de 7 arrangementen die nu al beschreven zijn voor het komende schooljaar.

1. Introductie-arrangement
Dit arrangement is ontworpen om leerkrachten kennis te laten maken met de mogelijkheden van ict in het onderwijs. Leerkrachten komen met hun klas en zien wat voor impact het iXperium heeft op (de ontwikkeling van) kinderen. Leerlingen rouleren in groepjes (minimaal 3/4 keer) langs verschillende activiteiten, waarbij ze geïnspireerd worden door nieuwe en uitdagende ict-toepassingen.

2. Naar buiten met ict
Dit leerarrangement is gericht op het gebruik van ict buiten het klaslokaal. GPS en bewegen met ict zorgen voor een nieuwe kijk op leren met ict. Leerlingen helpen Mister X op een hypermoderne manier bij het opspeuren van de gevaarlijke Dr. P. Han.

3. Taal 5.0
Hoe gebruiken leerkrachten en leerlingen de huidige ict-mogelijkheden om taalonderwijs te verbeteren. Wat zou je doen als je een spelling- of taalprobleem mag uitleggen op jouw eigen manier, met behulp van de nieuwste ict-middelen?

4. De jonge journalist
Presenteren en samenwerken zijn kernwoorden bij dit arrangement. Stel je voor je bent het hoofd van een omroep. Kun jij de inhoud en presentatie van het jeugdjournaal verzorgen of samen met je groep een eigen krant ontwikkelen?

5. Jonge kind-arrangement
Dit arrangement is speciaal ontwikkeld voor leerlingen en leerkrachten van groepen 1/2. Welke ict-mogelijkheden zijn er om het kleuteronderwijs interactiever en uitdagender te maken en welke mind-set hebben kleuterleerkrachten nodig om ict op een goede manier in te zetten voor de allerkleinsten?

6. Programmeren & robotica
Hoe kun je op afstand een robot zo programmeren dat hij precies doet wat je zegt en hoe ver kun je daarin gaan? Of denk je dat je je eigen app kunt maken in computertaal? Met onder andere Lego Mindstorms en Scratch gaan leerlingen aan de slag om de beginselen van programmeren en coderen onder de knie te krijgen.

7. Show your talent!
Dit leerarrangement is gericht op verschil in talenten. Een klas wordt met een ‘Mysterybox’ opgezadeld, daarin zit een klassenprobleem (bijvoorbeeld tafels of werkwoordspelling) De leerlingen worden verdeeld in 4 talentgroepen (muzikaal, creatief, bewegen & gamen) en gaan een oplossing voor het probleem bedenken. Op het einde van dit arrangement worden alle creatieve oplossingen aan elkaar gepresenteerd.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*